lördag 7 juli 2012

RECENSION #43 - Sierra Nevada Bigfoot 2012 - 2 månader senare!


Så var det dags att återigen seriöst testa Bigfoot 2012 – på dagen 2 månader efter den första recensionen. 
De yttre förhållandena för testet har förändrats något sedan maj – då var det ganska svalt, väldigt blåsigt och mitt på dagen. Idag har det varit varmt och kvalmigt men när jag testar ölen så är det rätt behaglig kvällstemperatur och i stort sett vindstilla.

Länk till maj-recensionen

Så har den utvecklats sedan dess eller är det samma öl?

BRYGGERI; Sierra Nevada 
ÖL; Bigfoot 2012
TYP; Barley Wine
NATIONALITET; USA
ALKOHOL; 9,6%
BATCH; ?
BÄST FÖRE; 02-02-13
IBU; 90
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 35cl
PRIS; 29,90 kronor (85,43 kr/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Station
TESTDATUM; 2012-07-07


GLAS ; Browerij de Molen Sniffer 40cl

DOFT  Samma som i maj - Lätt igenkänd på sin väldoft, malt och mycket humle mixas med lite bärig kladdsötma.
(9 av 10)

UTSEENDE  
Om möjligt - ändå vackrare i kvällsskuggan! Mörk bärnsten med ett ljuvligt gräddfärgat skum. Högsta betyg i maj och det kan inte bli annat än högsta betyg i juli - det går ju inte att sätta högre än 5 - tyvärr!
(5 av 5)

SMAK  Redan nu – efter 2 månader – så märks den positiva utvecklingen. Sötman är mer framträdande än tidigare, mixar sig utomordentligt med den ljuvliga humlebeskan. Den har blivit ”godare” – men inte fullt ut så mycket som jag vet att den kan.
(8 av 10)

The Swirl!
MUNKÄNSLA 
Det är nog ändå här som förändring märks som mest, också denna gång i positiv riktning. Den härliga beskan kittlar mina smaklökar på det där sättet som bara Bigfoot kan, nästan full pott men – det kan bli bättre
(4 av 5)

Sista droppen!
SAMMANFATTNING  
En mindre färsk Bigfoot är aldrig fel, den här Bigfoot som legat ett tag är bättre än tidigare. Jag återkommer ändå senare i sommar/höst med ytterligare en uppdatering om utvecklingen - jag gör mig vissa förhoppningar om en mycket positiv sådan.
(16 av 20)



GENOMSNITTSBETYG
(4,2 av 5)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar