onsdag 25 juli 2012

Mina Pubar del 1 - Amaranten

Tänker mig göra en serie om de pubar (eller liknande) som jag mer eller mindre regelbundet frekventerar - och kanske också fylla på med nya bekantskaper. De flesta kommer vara pubar i Stockholmsområdet, men några av de övriga pubar i landet (+ kanske några utomlands) som jag besökt kommer det att skrivas om också. Jag har inte satt något max antal delar på denna serie, den kommer att vara ett pågående projekt.

Jag är inte "Stammis" på någon pub, men givetvis finns det pubar som jag föredrar framför andra.

Turordningen har ingen betydelse i mening om ranking, jag börjar med den bar som ligger närmast till hands för min After Work.

Amaranten Restaurant Bar & Lounge - Facebook-sida - miljön är inte någon klassisk brittisk pubinredning direkt. Detta är en på ytan ganska klinisk hotell-bar.
Ljust och öppet - ingen klassisk pubmiljö!

Men ölsortimentet är det som gör den stora skillnaden, även om den första anblicken initialt kan vara avskräckande. De har nämligen "bara" 4 stycken fatölskranar - men åtminstone 2 av dessa innehåller nästan alltid något intressant (plus en eller två lager). Just denna tisdagseftermiddag innehåller faten; Flying Dog Classic Pale Ale, Fejek Lager, Mohawk OAT IPA och Stallhagen IPA.
Men den stora njutningen finns generellt i det väl tilltagna och mycket välsorterade flasksortimentet. De tävlar på inte sätt med de riktiga tungviktarna bland Stockhholms öllkrogar - ens i flasksortimentet. Men för denna typ av ställe så är det nog rätt exklusiva, åtminstone i Stockholm. Visst finns det hotell-pubar som har riktigt bra utbud både på fat och flaska  men detta är ju mer en renodlad hotellbar.
Anledningen till att sortimentet är så pass bra relaterar jag till det faktum att importören & distributören Wicked Wine driver baren och följaktligen också förser den med drycker ur deras lager. Vilket innebär att här finns alltid något från bland andra Mohawk, Flying Dog, Sierra Nevada och Meantime. 
Delar av flaskölsortimentet

Atmosfären borde göra det lättare att "lura" med flickvänner och icke ölnördsvänner, det har ju en rätt hyfsad meny och då kan jag äta god mat och dricka finöl medans övriga dricker vad de vill.

Anledningen till att jag första gången sökte mig hit över huvud taget var en intervju med Ola och Micke från Wicked Wine i tidningen Whisky & Bourbon, där omnämndes deras engagemang i denna bar.

Johan i Baren
Enligt bartendern Johan så består klientelen av en rätt jämn fördelning mellan hotellgäster och utomstående.
Det är kvinnor, män, gamla, unga, ensamma och barnfamiljer. Det dricks en hel del kaffe, läsk, drinkar, vin, lager-öl - men också en del finöl. Just när jag besöker baren för detta inlägg (tisdag klockan 16;45) så sitter det 3 personer i baren - 2 av dem dricker flasköl från Flying Dog (den tredje - kvinnan - tror jag drack en ljus fatöl). Jag har besökt baren vid flertalet tillfällen, men nästan uteslutande på vardagar (måndag-torsdag) mellan klockan 16-18 och då brukar det se ut ungefär så. På fredagar brukar de ha någon form av musik-underhållning i form av en discjockey som spelar.

Mohawk OAT IPA
Jag blir glatt igenkänd vid min ankomst och beställer in en fatöl i form av Mohawk OAT IPA;
Tyvärr så glömmer jag att be om ett glas med fot, istället får jag det fotlösa glaset - som i och för sig funkar helt ok det med.

Det som gör mig till en återkommande gäst här är inte bara det goda sortimentet, utan också det centrala läget med goda kommunikationer (även om inte tunnelbanan går mellan Rådhuset och Kungsträdgården just nu) och den bra personalen. Johan som jobbar idag har jag snackat med vid flera tillfällen.


På minussidan finns de redan omnämnda bristerna i atmosfären och antalet fatölskranar. Därtill kan väl också läggas en del brister i komforten - det finns inga krokar under bardisken att hänga jackan på (det finns garderob och även krokar annorstädes) . Barstolar brukar inte vara särskilt bekväma att sitta länge på och dessa tillhör inte några av de bättre.
Men det finns faktiskt också bekvämare sittplatser en bit ifrån baren i form av soffor och fåtöljer, men jag hänger helst i baren. Så här sommartid finns även soffor placerade utanför entrén - om du vill sitta utmed Kungsholmsgatan - tror dock inte att de har någon "Uteservering".
Sifferbetyg;
Besöksdag - tisdagen den 24 juli 2012
  1. Läge - 3 av 5 (4 av 5)
  2. Interiör Miljö - 2 av 5
  3. Fatöl (4 st) - 5 av 10
  4. Flasköl (40 st) - 7 av 10
  5. Personal - 4 av 5
  6. Miljö - 3 av 5 (ny kategori, tillagd 2012-08-30)
  7. Summa - 24 av 40 21 av 35 (22 av 35)
  8. Snitt - 6 av 10 (6,3 av 10)

ÖL-baren i NK Saluhall maj 2012
Ölbaren i NK-Saluhall är en annan centralt belägen bar som jag har besökt vid ett antal tillfällen - men bara (än så länge) i samband med events anordnade av Wicked Wine, som också där är huvudleverantör av flasköl - där finns dock ingen fatöl alls och miljön är ju inte särskilt mycket pub här heller.


4 kommentarer:

  1. Ibland kan det vara skönt att sitta i en hotellobby och bara slappna av.

    SvaraRadera
  2. Kul idé! Ska helt klart följa dina inlägg. Amaranten har jag skamligt nog aldrig besökt.

    SvaraRadera
  3. Trevlig ide! Får nog kvista förbi Amaranten någon gång, ser framemot resterande delar i serien. Bra skrivet// Malt.P

    SvaraRadera
  4. Jag har i efterhand känt mig tvungen att korrigera sifferbetyget något.

    SvaraRadera