tisdag 24 juli 2012

Lokala beställningssortimentet på Systembolaget


Sedan månadsskiftet mars-april har jag (och alla andra) styckvis kunnat beställa ett antal produkter som tidigare endast funnits tillgängliga lokalt (i närheten av bryggeriet). Antalet produkter som finns tillgängliga har ökat sedan den försenade starten och så också funktionaliteten på tjänsten.
Redan i slutet av förra året så hörde jag talas om denna tjänst (som då skulle starta vid årsskiftet) - att lokala småbryggerier skulle kunna få större geografisk spridning och vi kunder skulle kunna handla dessa produkter utan kollikrav. Denna tjänst kallas "Lokala beställningssortimentet" (LBS).
En av de första produkterna som jag såg var en dansk (så det är inte bara svenska öl) favorit som skulle hamna i det svenska systembolagets "lokala" beställningssortiment - Djaevlebryg Gudeloes Imperial Stout - en öl som jag första gången testade när jag var på Green Lion Inn i Malmö 2010 (efter ett tips från Lasse Holm). Denna blev också beställd och snart uppdrucken - men 8 nya flaskor är beställda.

I övrig har jag beställt och fått levererat;

Södra Maltfabriken - IPA
Skebo - Lantöl, Bruksöl, Triple Gold Bitter & Gjutarns Bästa Bitter
Eskilstuna Ölkultur - Skogsängen ekologisk Saison

Idag har jag beställt 4 stycken Vetefan, en veteöl från Jädraöl, som jag blev rekomenderad av Martin på bloggen FoodieYouko. Inom en snar framtid kommer jag nog också lägga en beställning på ett antal flaskor av Triple Hop Weizen från Sigtuna Brygghus.

På bloggen Portersteken så har Johan sammanställt en bra lista på vilka produkter som finns i LBS.

Beställningssortimentet (innehåller även de produkter som finns i det lokala beställningssortimentet) är ju en tjänst som funnits på bolaget rätt länge men hitintills har många produkter varit begränsade med mängdkrav - minst en låda med 12 eller 24 flaskor/burkar.
Det går ju att lösa genom att jag slår ihop mig med några personer till och delar upp lådan mellan flera personer - ett så kallat "Samköp", något som frekvent arrangeras av medlemmarna (inklusive mig) på beerswedenforum. Tack vare denna lösning har jag fått tag på en mängd nya favoriter - öl som jag annars troligtvis  inte skulle ha kommit att ens testa om det inte vore för möjligheten av samköpa.

Även om systembolaget fortfarande lämnar en del i övrigt att önska så är de än så länge oumbärliga för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar