torsdag 5 juli 2012

Köpenhamn och Malmö 2012 - del 1 - Barley Wine

Rolig skylt hemmavid, på väg söderut! (fast skylten pekar åt ett annat håll)
I år tänkte jag slippa dra omkring på min röda dramaten-vagn, köpte mig istället en ny grön-vit-rutig axelremsväska för att kånka ölen i - ett beslut som jag bittert skulle komma att ångra.

Ankom Köpenhamn (via Malmö C) strax innan 13.00, listig som jag är hade jag skrivit upp de 3 gatuadresser som jag hade för avsikt att besöka - dock utan att närmare kolla kartan var dessa adresser låg någonstans i stan! Den första adressen hade jag hyfsat god koll på var - jag var i den butiken för 2 år sedan. Jag visste att de hade flyttat till en ny adress och hade sett en hastig kartbild över var den nya adressen var i jämförelse med den gamla.
På vägen dit passerade jag bland annat denna lilla gatustump;
Tydligen har det inget att göra med Mikkeller.
 Överraskande nog så gick jag nästan rakt på Barley Wine, Admiralsgade 21;
Trevlig danska!
Inne i butiken möter jag samma dame som servade mig när jag var i den gamla butiken 2 år tidigare - fru Filipe!




Butiken har inte bara bytt adress utan också fått avsevärt större utrymme att sätta upp sitt digra sortiment av goda öl.
Flaskorna är sorterade efter öltyp och markerade med olikfärgade info-lappar för att underlätta sökandet för oss kunder.
Hyllan med Barley Wine och Lambic.

Men jag får också en hel del hjälp av personalen, tips om en bra nybörjar-suröl - Mort Subite Original Gueze.

IPA-Hyllan!




Detta är en "farlig" butik att handla i, det finns så mycket god öl samlad på en relativt liten yta - jag skulle kunna tömma mitt bankkonto på en timme och då är det ändå rätt humana priser, gäller bara att komma ihåg att priserna anges i danska kronor (1 dk=1,2 sek).

Bara IPA-hyllan själv fick mig nästan att gråta av lycka och önska att jag hade en avsevärt högre månadspeng från min arbetsgivare.

Jag fick hjälp att markera ut Ölbutikken och Mikkeller Bar på kartan och lämnade butiken med 7 stycken flaskor (7 olika), kostnad - ca 350 svenska kronor (inklusive dansk pant). Det hade kunnat blivit avsevärt dyrare om jag hade haft dramaten-vagnen med mig.
Jag grämer mig över att jag inte köpte mer än 1 flaska av Hopster från Ugly Duck - liten flaska som var riktigt billig!

Ute sken solen och det gjorde att promenaden till nästa butik blev än jobbigare - men mer om det i del 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar