torsdag 5 juli 2012

Köpenhamn och Malmö 2012 - del 2 - Mikkeller Bar

På andra sidan järnvägsstationen ligger Istedgade - en lite "ruffigare" gata än Admiralsgade. Porr- och sexklubbar duggar tätt och kvarteren är rätt slitna. Men Ölbutikken, Istedgade 44 - hade jag ju hört en del bra saker om och den låg ju dessutom i närheten av Mikkeller Bar.
Så trots att ölväskan redan var rätt tung så begav jag mig dit.
I butikken står ölen i kylskåp, men dessa kylar är inte särskilt välfyllda, men jag lyckas ändå hitta 2 flaskor som jag tror kan vara goda - en Cantillon och en från de Molen. Varken butikken eller försäljaren gjorde något särskilt bra intryck på mig - inte en butikk som jag lär återbesöka nästa gång jag är i Köpenhamn.

En bit bort (närmare tågstationen) på Viktoriagade 8 B-C, så ligger Mikkeller Bar

och här fanns det många goda öl!
20 stycken fatöl, 10 st från Mikkeller och 10 st gästfat!
 Jag blev lite fundersam när jag tittade in genom fönstret och inte såg några fatölskranar på bardisken!? Men väl inne i baren inser att de sitter på väggen bakom bardisken. Ett ganska hyfsat utbud tycker jag - jag började med en stor K:rlek;
Alf hänger i baren med dagens första!
Kärleken följdes upp av 2 smakprov från Single Hop Series - Galena och Saaz, bägge 2 mycket njutbara. Särskilt kul att få testa Saaz-humlen - den tjeckiska Pilz-humlen funkar också i en IPA.
Jag var rätt ensammen i baren till en början men vartefter så fylldes det på, bland annat denna man;
Svensken Peter - dricker nog en Vesterbro Pils.
Efter att ha testat Wipe Out IPA från Port Brewing så var det dags att återigen testa denna;
Mikkeller Koppi IPA
Sen tyckte jag att det var dags att tänka på resan till hemlandet. Mera om äventyret i Malmö i del 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar