torsdag 19 juli 2012

ÖLETS DAG 2012 - Rapport från Sigtuna

En tradition har börjat ta form - Ölets Dag ska gå av stapeln den tredje onsdagen i juli månad varje år hädanefter. Igår var det premiär och jag sökte mig till mina vänner uppe i Sigtuna och det var jag inte ensammen om. Enligt Sigtuna Brygghus Facebook-sida så var det drygt 200 personer som besökte evenemanget. En strid ström av människor i en härlig mix av kvinnor och män, barn och äldre sökte sig till Brygghusets lokaler - många säkerligen för första gången.

Jag var där i god tid och hamnade i första rundturen som guidades runt av Jessica Heidrich - bryggmästare för St Eriks-delen.
Bland annat fick deltagarna höra om tävlingen som utlyst mellan de 4 bryggmästarna på Sigtuna, som vanns av Kellermeister Emil Lindén som just då var i full gång med att brygga sitt nya mästerverk - Doppel Weizen Bock;


I bakgrunden -  lagringstankar på 8000 liter
Efter den informativa rundturen så var det då dags att få provsmaka 6 stycken av de brygder som görs i brygghuset.

fr vänster Triple Hop Weizen, StE IPA, East Coast IPA, (Doppel Weizen Bock), StE Oktoberfest, Midvinterblot
Dagens öl - Doppel Weizen Bock - var en mycket trevlig bekantskap, med lite tur kanske jag får testa den igen - den ska enligt uppgift finnas på vissa pubar på stan.

När jag lämnade lokalerna klockan 13:47 såg kön utanför ut så här;

Mycket trevligt arrangemang och kul att så många tog sig dit!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar