lördag 7 juli 2012

RECENSION #42 - Weihenstephaner Hefe Weissbier


BRYGGERI; Weihenstephaner
ÖL;  Hefe Weissbier
TYP; Veteöl
NATIONALITET; Tysk
BATCH; ?
BÄST FÖRE; 24-04-13
IBU; 14
ALKOHOL; 5,4%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 50cl
PRIS; 19,90 (39,80 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Stationsgatan
TESTDATUM; 2012-07-07

GLAS; Spiegelau Weizenbierglas 81cl

DOFT Fruktiga bananer och aprikoser, exotiskt ris och jäst – som en veteöl helt enkelt. (7 av 10)
UTSEENDE Oklar lejongul/gyllene färg, lite som jolmig aprikossaft med små kolsyrebubblor. Snövitt skum som håller sig hyfsat – riktigt snygg faktiskt! (4 av 5)



SMAK Jag saknar sötman i skummet som jag älskar i Sigtuna Triple Hop Weizen, skummet är rätt smaklöst. Själva drycken innehåller – inte helt oväntat bananer som här blandas med en del citrus och aprikos, en hel del jästfällning.
(6 av 10)

MUNKÄNSLA Små fina kolsyrebubblor river lite grand mot tungans främre del – men på ett bra sätt. Den låga beskan hör ju stilen till men jag saknar den ändå. En hyfsad fyllighet och eftersmak.
(3 av 5)

SAMMANFATTNING Denna veteöl bara förstärker min känsla att jag är inne på rätt spår – det är rätt att gilla veteöl! Bryggeriet påstår sig vara världens äldsta bryggeri ("Älteste Brauerei der Welt") - i mitten av tusentalet körde de igång, snart alltså 1000 år i branschen, då borde de ju kunna sin sak kan jag tycka!
(14 av 20)

GENOMSNITTSBETYG;
(3,4 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar