onsdag 11 juli 2012

Alf testar Suröl - Cantillon och Mort Subite

Jag har köpt på mig 2 flaskor av ölens motsvarighet till Champagne - Lambic. Detta är ju i stort sett oprövat område för min del och därför väljer jag att INTE recensera dessa efter min vanliga modell, utan väljer istället att skriva kortare omdömen.

I måndags så testade jag Veckans Cantillon-fat på Akkurat - Cantillon Lou Pepe Pure Kriek - jag har testat det ständiga Cantillon-fatet på Akkurat tidigare (dock annan sort då) och tyckte då att den var ok. Denna rubinröda körsbärs-lambic var faktiskt mer än "bara" ok - den var riktigt smarrig! Inte alls lika sötsliskig som Timmerman Kriek som jag köpt och testat från bolaget tidigare;



Så idag var det dags att korka upp en av de flaskorna jag köpte i Köpenhamn. Jag börjar med den flaskan som jag rekommenderades som en "Nybörjar-Lambic" när jag var i butiken Barley Wine;
Snygg!

Mort Subite Original Gueze Lambic, 4,5% abv,
37,5cl.
Bäst före; augusti 2013.
Jag har på BSF blivit varnad om att denna (troligtivis) är den sötade versionen.

Det är nog  sant att denna är extrasötad, för denna är rejält sötsur - på ett inte enbart angenämt sätt. Här är körsbären utbytta mot äpplen och därför hoppades jag på lite mer syrlighet. Trots den låga alkoholhalten så känns den lite tung i den kategorin - dock inte spritig.

På pluss-sidan finns onekligen utseendet, mörk äppeljuice - bara utspädd till hälften och ett hyfsat skum som är lite kladdigt.

Till skillnad från mitt äventyr i Veteöls-världen så har dessa 2 tester ännu så länge inte skapat någon hype hos mig, jag är fortfarande rätt skeptisk till ölvärldens Champagne (jag är inte överförtjust i riktigt champagne heller.....).
Vad gäller glaset så är det ett gammalt arvegods efter morsan, har troligtvis använts som drinkglas tidigare, men jag tycker att det i form och storlek påminner lite grand om det Cantillo-glas jag drack ur på Akkurat. Det var lite för litet för att täcka flaskans hela volym, men jag tycker det var rätt behagligt att dricka ur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar