fredag 6 juli 2012

RECENSION #41 - Skebo Gjutarns Bäst Bitter


BRYGGERI; SkeboBruksbryggeri
ÖL;  Gjutarns Bästa Bitter
TYP; Strong Ale
NATIONALITET; Svensk
BATCH; ?
BÄST FÖRE; Oktober 2012
IBU; Låg-Mellan
ALKOHOL; 5,2%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 50cl
PRIS; 27,60 (55,20 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; 
Lokala beställningssortimentet, Systembolaget, Kungsholms Torg
TESTDATUM; 2012-07-06
 
GLAS; Engelskt Pintglas 56cl
DOFT Söta blommor med gräslig brödighet.
(5 av 10)
UTSEENDE Klar bärnsten med ett gräddigt vitt skum, som sjunker undan lite för snart – men vacker.
(4 av 5)

SMAK Söta bärkarameller blandas med färska växter
(7 av 10)

MUNKÄNSLA Lagom kolsyra men lite låg beska, lämnar ingen direkt eftersmak
(2 av 5)
SAMMANFATTNING Bristen på färskhet spelar nog delvis in, men jag tycker ändå om denna gamla favorit som jag första gången drack på Norrtälje Bluesfest 2008 (fatöl i plastglas). Får söka mig upp till bryggeri-puben och hoppas få en riktig färsking där. En klassisk engelsk bitter med chokladmalt och Golding-humle.  
Öppnaren jag använder inhandlades på Skebo Bruksmuseum i samband med ett besök på bryggeriet 2008. Den är gjord av lokalt tillverkat gjutjärn - men är inte optimal som kapsylöppnare. Den är lite för grov och det känns som flaskhalsen ska brytas av när jag bryter.
(13 av 20)
Kapsylöppnare av gjutjärn från Skebo Bruksmuseum
GENOMSNITTSBETYG;
(3,1 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar