lördag 14 juli 2012

Alf testar Ten Fidy Impterial Stout

Detta är inte någon recension, vill helst testa minst en burk till innan jag skriver en sådan - bara en kort sammanfattning av mitt första intryck av en hel burk.


BRYGGERI; Oskar Blues Brewing
ÖL; Ten Fidy
TYP; Imperial Stout
NATIONALITET; USA
BATCH; Q 10 01 A 2 B A (kan vara batchnr, eller?)
BÄST FÖRE; ?
BURK-DATUM; 09-19-11 (kl. 10:57)
IBU; hög - 98
ALKOHOL; 10,5%
FÖRPACKNING; Burk
VOLYM; 35,5cl
PRIS; 61,80 (174,10 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Privatimport/samköp, Systembolaget, Passagen, 2012-07-13
TESTDATUM; 2012-07-14

GLAS; Brouwerij de Molen Sniffer 40cl


Den är lite "tjockare"än vad jag minns den från AOÖF2012, men i övrigt stämmer alla mina minnen därifrån.
Den är korpsvart med ett sött tjockt skum, precis som doften. Smakar klassisk stout - choklad, malt och kaffe och med en rejäl beska. Kryddningen hettar till lite på sidorna av tungan på ett mycket trevligt sätt.
Trots att den är så pass "tung" så är den ändå förvånansvärt lättdrucken.
Nästsista droppen!
 

 Jag är glad att jag har ytterligare 7 burkar att avnjuta - men risken finns att de inte överlever ens sommaren!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar