fredag 1 juni 2012

Ny svensk Folköl och Nyheterna

Södra Maltfabrikens Södra Pale Ale 3,5%

Fick en folköl av jobbarkompisen i onsdags och idag var det dags att testköra. Av erfarenhet (se The Hoppy One) väljer jag att dricka den utan glas - halsar den direkt ur flaskan. När jag nyfiket sniffar på den nyöppnade flaskan så får jag en doft som påminner om blaskig lager-folkis, men nästan omedelbart så övergår doften till en mer angenäm klassisk Ale-doft. Också smakmässigt finns här liknar det en starköls-ale, men till skillnad från Hoppy One så är här beskan avsevärt bättre balanserad. Ingen långvarig eftersmak men den ligger helt ok i munnen. Här känns inte avsaknaden av starköls-nivån lika påtaglig. En mycket trevlig Folköls-Ale som jag lär eftersöka nästa gång jag besöker min livsmedelsbutik!

Det blev en begränsad shoppingrunda på systembolaget på Norra Stationsgatan (T5-bolag) i eftermiddags, följaktligen inga Barley Wine.
 Mohawks Unfiltered Lager Summer Edition, Amager IPA och Cool Brew från Napa Smith.
Almond 22 Pink IPA
Sen blev det givetvis ett mixpack från Skottland;

Så här ser laguppställningen ut;
CHALLENGER, GALAXY, HBC och MOTUEKA
Frågan är vilken av dessa sista 4 jag ska testa ikväll? Det får bli.......
HBC


1 kommentar:

  1. Södra Pale Ale är ännu så länge bara släppt i begränsad upplaga, ska enligt uppgift finnas i följande butiker i Stockholm;
    är släppt i dessa butiker.
    Cajsa Warg
    ICA Kungsholmstorg (slut idag!)
    ICA Supermarket - Globen
    ICA Maxi - Nacka
    ICA Kvantum - Nacka
    ICA Kvantum - Sollentuna
    ICA Kvantum - Lidingö
    Hemköp - Älvsjö

    SvaraRadera