söndag 17 juni 2012

Allt Om Öl Festivalen - Dag 2, del 2

Länk till Dag 2, del 1
Lilla Ölskolan var mer en kul grej, inte bara för att Darren är en rolig snubbe utan för att det var rätt enkla grejer till och med för min del. Jag vet inte om jag blev bländad av dagsljuset när jag kom ut från Stora Salen för av någon anledning fick jag för mig att testa St Eriks samarbete med krögaren Mattias Dahlgren - #1 Enbär, jag kände inget dåligt samvete när jag vaskade mer än halva smakprovet - den funkade inte alls för mig. Då var det mycket roligare att gå ut till Carlsberg Sveriges monter igen (mitt emellan Brekeriet och Elixir), där hade det pratats om en lite surprise från Brooklyn som skulle "släppas" klockan 15.00 - när jag kom dit vid kvart över så fanns det fortfarande kvar av denna;
Mary's Maple Porter från Brooklyn
Jag tyckte den var god, men inte överväldigande. Efter den var det dags för mer danska godsaker från Elixir, gamla favoriten Gudelös från Djaevlebryg (inget foto!?) och ytterligare en USA-inspirerad från Xbeeriment;
Black Force One
BFO med Osttalrik



















Nu vågade jag - efter tips från chefen på Wicked Wine - testa också stinkbombsosten Stilton, den är ju riktigt god, inte minst till en god öl - som här!
Nästa bild kommer lite tidigare än vad den egentligen hör hemma i tidslinjen, men jag passar och lägger in den här ändå;
Annas Vinbar, massor av goda ostar, bland annat Stilton!
Jag köpte med en en bit (ca 300 gram) av Irish Porter Cheddar (se bild från Dag 1), den var stor favorit hos mig.
Inför Stora Ölskolan som skulle starta 18.00 så tog jag mig en promenad "hem" till hotellet (City), bland annat för att lägga in osten i hotellkylen.
5 Glas i Stora Ölskolan också!
#1 Abbey Rocs Brune 9%
I glas nummer 2 var det en dansk DIPA - Gluttony från Amager (inget foto).
#3 Nils Oscars Barley Wine
#4 Röksta Rökbock från Eskilstuna Ölkultur


















#5 Lava från Ölvisholt Brughus

Stora Ölskolan - ledd av Johan "Portersteken" Lenner - var avsevärt mer lärorikt för min del, här var också kunskapsnivån lite högre bland övriga deltagarna.

DIPAn från Amager var en ny bekantskap för min del och en positiv sådan. Bland övriga skol-öl var det väl ingen som egentligen stack ut.










Efter detta blev det födelsdagsmiddag i Food Courten;
Pulled Pork med bröd och grönsaker plus en Mohawk Summer IPA
Mina kroppsbatterier börjar ta slut och så även mina ölbiljetter, satsar de sista biljetter (en "TIA" blev över) på;
Flying Dog Atlantic Unfiltered Lager
Vuur & Vlaam från de Molen



















Den ofiltrerade Atlant-lagern var ingen höjdare, men de Molen levererar som vanligt - mycket trevligt.

Under dagen drack jag även en Coffee Stout från Nils Oscar - men det var ju ingen höjdare. Dessutom inser jag nu att jag glömt att nämna min nya kompis i Doorstep Brews monitor, mycket sympatisk herre (som delvis drabbades av översvämning under förmiddagens regnskurar).

Jag är mycket nöjd med dessa två dagar, många goda öl, några RIKTIGT GODA ÖL och tyvärr några mindre bra (men de var klart i minoritet). Kul dessutom att en av mina favoriter vann publikomröstningen (jag röstade dock inte på); Triple Hop Weizen från Sigtuna.

Ett litet missöde skedde under resan hem till Stockholm idag, jag hade alldeles för mycket packning med mig från början. Och därtill kom ju nu 6 flaskor öl från Eskilstuna och två stycken festivalglas. Någonstans i ösregnet på hemvägen lyckades jag tyvärr spräcka ett av glasen så pass illa att det läcker! Trots att jag varit förutseende att slagit in dem separat med nyinköpt Dagens Nyheter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar