torsdag 28 juni 2012

RECENSION #38 - InBev Hoegaarden Wit-Blanche


BRYGGERI; Browerij Hoegaarden (InBev)
ÖL; Hoegaarden Wit-Blanche
TYP; Veteöl
NATIONALITET; Belgisk
BATCH; 02211-3566
BÄST FÖRE; 02-05-13
IBU; låg
ALKOHOL; 4,9%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 33cl
PRIS; 16,10 (48,79 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Odenplan
TESTDATUM; 2012-06-28

GLAS; Spiegelau Weizenbierglas 81cl

33 cl fyller glaset - och skummar över!


DOFT Metallisk, ur flaskhalsen kommer en doft av industrilager på burk. Men väl i glaset framträder en mer klassisk veteöls-arom, dock ingen banan. Mer citrusfruktig blandat med ris, men fortfarande en del metall.
(5 av 10)

UTSEENDE Blekt ljusgul oklar färg med ett fluffigt vitt småbubbligt skum.
(3 av 5)

SMAK Här uppfattar jag den klassiska bananen, men fortfarande en hel del citrus och brödigt ris. Lite som avslagen bananläsk med en citronskiva i glaset.
(6 av 10)

MUNKÄNSLA. Lite lätt på kolsyran och liten beska, men eftersmaken är helt ok.
(2 av 5)

SAMMANFATTNING Förvånansvärt så hatar jag inte detta, det är faktiskt rätt angenämt! 
Kuriosa - detta är den första ölen som jag sett som är K-märkt – för den är ”Kosher”!
(13 av 20)

GENOMSNITTSBETYG;
(2,9 av 5)

2 kommentarer:

  1. Du som är glasentusiast: är inte det där lite fel glas? En wit är inte en hefe, trots allt.
    Google image efter Hoegaarden Wit eller Vedett Extra White visar betydligt rakare glas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoegaarden har ju ett eget glas - Tumbler http://www.ratebeer.com/images/features/gw-13.jpg - som är rätt tjockt. Jag har tidigare (för länge sedan) testat dricka ur detta glas, men är inte bekväm med just det glaset.
      Det är ju möjligt att det glaset nu skulle öka min upplevelse av denna öl, då jag "utvecklats" som öldrickare. Men jag tror inte att min något återhållsamma hyllning påverkats väldigt mycket av valet av glas.
      Tack för kommentaren!

      Radera