söndag 17 juni 2012

Allt Om Öl Festivalen - Dag 2, del 1

L
Lördagen började med något gråare och svalare väder, därför passade jag på att shoppa lite grand i City, det fick bli ett blandat sexpack från den lokala leverantören;
Skiftinge, Stenby, Jubileums, Snopptorp och 2 Anders
Men vid 12-tiden var det dags att söka sig till Gamla Tullgatan igen - skulle jag hinna/orka med att testa de otestade ölen jag hade kvar på min lista? Jag fick ett nytt Festivalglas (trots att jag hade med mig första dagens glas) och den första ölen som hamnade i det glaset var denna;
Montagnarde hos Brekeriet
Denna vet jag att jag testat tidigare (ölprovning på systembolaget för några år sedan). När den var på väg ner så uppfattade jag något i ögonvrån - ett par ansikten som jag väl kände igen. Lyckades få kontakt med dem i stora salongen;
Hillary och Michael Kiser
Michael Kiser är känd som författaren och fotografen bakom "Good Beer Hunting". Jag kom i On-line--kontakt med Michael i samband med att han startade en tråd i beerswedenforum där han undrade "What to do and Where to go, when in Sweden and hunting for good beer". Ett av tipsen han fick (inte från mig) var att besöka Allt Om Öl Festivalen, något som han och frugan Hillary nappade på. Jag fick chansen att prata med paret vid flertalet tillfällen under dagen/kvällen och de är "Really Nice People"!
Efter att ha pratat med amerikaner så blev jag givetvis sugen på något från USA, jag vände mig till vännerna på Wicked Wine som nu lyckats gräva fram denna skönhet;
Labyrith Black Ale från Uintas
en mycket trevlig stor jänkare! Fortsatte att hålla mig västerut, men nu på betydligt närmare håll och mer välprövat, en favorit som jag tidigare testat på flaska, men Bishops Arms/Brill hade den på fat!
Nögne Ö #500 Imperial IPA
Jag hade förhoppningar om att #500 skulle vara gudomlig på fat, men den var "bara" lika som suverän som den är på flaska. Sen blev det några öl i Elixir Wines monter, det kändes rätt kul att hålla i en Barack och snacka med Michael (som också stod där) igen;
Xbeeriment Barack
Det lille Bryggeri Smoke Imperial Stout



















Bägge dessa danskar var mycket trevliga bekantskaper. Nästan granne med Elixir hade mina nya skånska kompisar Brekeriet sin monter och det kändes rätt läge att testa en till där;
En oannonserad Vieille brune från Thiriez
Det är först efteråt (idag närmare bestämt) som jag insett att grabbarna i montern är Bröderna Ek (och fru Ek!). Brekeriets monter var ganska "High Tech" på ett bra och informativt sätt.
Lilla Ölskolan hade jag anmält mig till och Darren skulle köra igång klockan 14.00 - men jag ville få i mig någon öl till innan. Jag sökte mig till Café Sylvia och det fick bli;
TEN FIDY IMPERIAL STOUT från Oskar Blues
Detta skulle visa sig vara dagens ABSOLUTA HÖJDPUNKT, många fler godingar skulle komma men ingen i närheten av denna! Jag var lite skeptisk till Imperial Stout på burk, men min nyfikenhet på Oskar (tidigare otestat) och fingertoppskänsla gjorde att jag testade den - I'm In Love!
Att efter en sådan fullträff gå in och sätta sig i Stora Salen för "Lilla Ölskolan med Darren Packman" kändes lite bakvänt, men va fan - det var ju gratis!
Darren goes Basic Beer!
Övergången från Ten Fidy till Duff (första glaset, längst till vänster) kändes allt annat en ologisk, det hade inte spelat någon roll vad jag druckit innan, den hade inte smakat någonting ändå! I de övriga glasen fanns bland annat Sierra Nevadas Pale Ale (#2) och Flying Dogs Gonzo (#4), som lyckades återställa ordningen hos mina smaklökar.
Jag tar och bryter av här, detta inlägg är redan långt (motsvar 3 timmar festival) och jag har mycket kvar att berätta om mina äventyr, snart kommer del 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar