söndag 17 juni 2012

Allt Om Öl Festivalen - Dag 1


Första dagen bjöd på strålande solsken och värme, som gjort för en utomhus-festival. Beväpnad med följande artiklar;
Festivalglas, Ölbiljett, Program och Protokoll
så gav jag mig in matchen! Som sig bör så började jag dagen med det officiella Festivalölet från Eskilstuna Ölkultur - Sommar 2012 Amerikans Wit (på fat). Den föll mig inte alls i smaken, därav inget foto.
Jag chansade lite med min andra öl då jag var lite skeptisk till den på pappret, men den visade sig vara en av helgens stora positiva överraskningar!
Sigtunas Triple Hop Weizen - GOD!
Sen var det ofrånkomligt för mig att besöka Brekeriet, jag fick nämligen en del skäll för att jag innan festival angav att jag nog tänkte avstå deras öl. Väl vid deras monter blev jag väl mottagen av Christian och 2 andra glada skåningar som på min uppmaning serverade mig ett smakprov av en ekologisk öl. God Eko-öl är ju något som jag söker efter och denna fransos - La biObiére från Brasserie Thiriez - var helt ok.

Här en kort lista på vilka öl som jag drack i övrigt denna första dag;
K:rlek från Brill/Mikkeller - MYCKET god! 
Leon från Omnipollo - liten besvikelse, jag har hört mycket bra om den men jag tycker den bara är Ok!
Skogsängens Saison från Eskilstuna Ölkultur - en av helgens stora favoriter!
30th Anniversary Black Barley från Sierra Nevada - Mycket god!
Wilderman Farmhouse IPA från Flying Dog - liten besvikelse
Pale Ale från Mohawk - Mycket God!
Carnegie Porter 2002 från Carlberg - MYCKET GOD!
Carnegie Porter 2007 från Carlberg - bara OK!
Hophorn från Hornbeer - God dansk hos Elixir Wine
South Pacific Pale Ale från Sigtuna - den doftade väldigt konstigt, bräck sjövatten. Mattias lät mig få en ny och den var som den skulle. God!
Slagsta Single Hop från Eskilstuna Ölkultur - måste ju stödja de lokala bryggerierna. Mycket god flaska.
Slussvaktaren från Strömsholms Brygghus - ej planerad och inte någon av kvällens bättre.

Den bar/monter som jag frekventerade allra mest var nog Café Sylvia de 2 killarna som stod där (bägge dagarna) serverade mig bland annat Mazarin från Omnipollo - första dagens RIKTIGA HÖJDARE - tyvärr glömde jag att fota bägge tillfällena som jag drack den!?.

Det går inte att leva på öl allena - som tur var fanns en monter med olika typer av Ost (och salami). Det var de supertrevliga damerna från Annas Vinbar (kommande bar i Eskilstuna) som sålde osttallrikar som gav mig härliga smakupplevelser under helgen. Ost är ju ett mycket bra tilltugg till just öl. Jag blev väldigt förtjust i framför allt denna;

Men framåt kvällen så började det kurra i magen då fick det bli lite mer matigt;
Bratwurst med bröd och Hopfest IPA från Ugly Duck!

Till fotbollen vill jag minnas att jag drack Mohawks Summer IPA (på fat) och det fick bli en tröstens öl då ju resultatet inte direkt var glädjande. Jag fick aldrig veta resultatet i EM i Öl - någon som kan informera mig?
Ölets förbundskaptener Darren och Pelle!

Efter fotbollen var det dags för mig att vandra hem till hotellet för välbehövlig sömn - jag är ju inte 20 längre och det var ju en dag på lördagen med!


6 kommentarer: