måndag 18 juni 2012

RECENSION #35 - Sigtuna Triple Hop Weizen


BRYGGERI; Sigtuna Brygghus
ÖL; Triple Hop Weizen
TYP; Veteöl (tysk)
NATIONALITET; Svensk
BATCH; 344
BÄST FÖRE; 2013-02-19
IBU; ?
ALKOHOL; 5%
FÖRPACKNING; Flaska

VOLYM; 50cl
PRIS; 27 (54 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Märsta
TESTDATUM; 2012-06-18








GLAS; Allt Om Öl Festivalen 2012, 40cl

DOFT En stilren och intensiv doft av vete(-öl), banan och jäst blandas väl med frisk citrus.
(7 av 10)

UTSEENDE Grumligt på gränsen till ogenomträngligt mjölkigt gyllengult, med ett gnistrande vitt storbubbligt skum, som sjunker undan allt för fort. Just mjölkigheten (som framgår med all tydlighet redan i den mörka flaskan) är något som stör mig lite grand, men färgen är ändå inbjudande.
(3 av 5)
SMAK När jag först läppjar på skummet får jag en mycket positiv överraskning, en härlig tjock fruktig sötma strålar ut ur skumbubblorna. Själva drycken fyller på med vetebananer som är bakade med mycket jäst. En bra balanserad beska skadar ju inte helhetsintrycket på något sätt.
(9 av 10)

MUNKÄNSLA Små hårda kolsyrebubblor och något bränner lite i gomtaket. Men de härliga smakerna fyller ut min mun länge.
(4 av 5)
Tar bort en del kolsyra!
SAMMANFATTNING Jag är normalt sett inget större fan av veteöl, men detta är den andra raka (se Applehead) som funkat alldeles utmärkt – jag får kanske lov att tänka om! Den här vann ”Publikpriset” (jag röstade inte på den) på ”Allt Om Öl Festivalen 2012”, men då var det fatöl. Jag gillade fatölsversionen något bättre än denna, men jag gillar den på flaska också. Det är framför allt mjölkigheten som stör mig, jag uppfattade aldrig den så påtaglig i Eskilstuna. Extra plus för den snygga etiketten!
(15 av 20)
 
GENOMSNITTSBETYG;
(3,8 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar