onsdag 25 april 2012

Storsäljare på systembolaget - del 3

Jag har fått två olika listor med statistik, den första innehöll jämförelser mellan de 50 bäst säljande ölen 2010 och 2011.
Den andra listan - som ligger till grund för de uppgifter jag lämnat i inlägg 1 och 2 - ska vara en komplett statistik över all öl som sålts på systembolaget 2011.

Lite förvirrande är det då det skiljer sig en del i uppgifterna, både vad gäller placeringar och mängd. Vad gäller till exempel Sofiero Original så är det 2,6 miljoner liter mindre i den statistiken som jag använt.
Några öl tycks förekomma i flera omgångar - med olika artikelnummer. Min favorit Sierra Nevada Bigfoot förekommer med 3 olika artikelnummer.
Dessutom finns 983 stycken öl som har kategoriserats som öltyp "Okänd", en majoritet av dessa är inte "Ljus Lager". De som jag gått igenom och definitivt lyckats typbestämma är till stor del Ale eller Porter/Stout, men dessa har en väldigt liten andel av den totala försäljningen och ska inte påverka den stora bilden. Dessa härstammar troligtvis från de artiklar som sålts genom Beställningssortimentet och/eller Privatimport - därav de olika artikelnumren.

Om någon önskar ta del av de excelfiler jag använt för att sammanställa denna statistik - kontakta mig via mail (eller i kommentarsfältet) så skickar jag dem.
Det är möjligt att jag i framtiden återkommer med flera inlägg om denna statistik, men just nu känns det som jag är nöjd.

Edit - fick lov att göra om rubriken något, så den överensstämmer med tidigare inlägg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar