torsdag 5 april 2012

Mina glas - del 2

Länk till del 1

Givetvis så ska inte jag moralisera och försöka tvinga på någon mina "expertkunskaper", var och en får dricka vilken typ av dryck de vill i vilken typ av glas det så önskar! (Men det är givetvis fel! :) )

Startar del 2 med två av mina finare glas - från Orrefors, ett Porter/Stout-glas (drygt 40cl) och ett allmänt Ölglas (ca 60cl) som jag gärna använder till halvlitersflaskorna. Porter-glaset ingår i en serie från Rejmyre som framtagits i samarbete med svenska bryggerier, övriga glas i den serien är Ale och Lager (har ingendera).

tv; Porter/Stout, th; ÖL
Nu har jag kört lite finare ett tag, dags att ta fram en mixad bild. Det händer ju att jag dricker Lager-öl ibland och även om det går bra att använda de flesta av mina "finölsglas" också till dessa så föredrar jag att inte besudla. Här följer en bild på ett otestat, ett fin-glas och ett renodlat lager-glas.
Kosta Boda-glaset (i mitten) är köpt på deras second handbutik, ett glas som blåstes i samband med Linné-jubileet för några år sedan och följdaktligen heter just Linné - rymdmått = 50cl. Till vänster står ett glas som jag inte primärt tänker nyttja för öldrickande (snarare grogg) men jag tror att det kan funka för ljusa halvliters burkar (folköl framför allt). Brooklyn Lager är en av de godaste lagerölen som går att få tag på i systembolagets standardsortiment, därför förtjänar den ett eget glas.
När jag ändå är inne på amerikanarna så plockar jag fram två gamla och ett nytt bryggeriglas.

Två Shaker omgärdar mitt Sam Adams!
Shaker-glasen har tagits fram av amerikanska Craft-brewers (micro-bryggerier), men jag är skeptisk till denna form av glas, särskilt då många amerikaner är humlebomber i 355ml-flaskor - som inte alls passar i dessa glas. Samuel Adams Boston Lager däremot - det funkar alldeles utmärkt och har dessutom sköna former som avslutas med rundade kanten. Detta "Lager-glas" passar utmärkt till Sierra Nevadas Bigfoot!

Glas från Black Jack Beerculture och Browerij de Molen
Ni som följt min blogg kan knappast ha undgått detta glas från Black Jack, mycket trevligt både att hålla i och dricka ur. Nu har det dessutom fått sällskap i glasskåpet av en kusin från Browerij de Molen som jag bland annat använt för att dricka de nyligen privatimporterade DIPAn Amarillo från det bryggeriet.
Ett nytt de Molen och mitt favoritglas - Sniffer
Jag är väldigt nyfiken på just Browerij de Molen och har förutom Amarillon också beställt hem några flaskor av deras Imperial Stout Rasputin - som jag hoppas ska passa perfekt i mitt Sniffer-glas från sagda bryggeri. Det nya glaset (till vänster på bilden ovanför) vet jag inte riktigt vad jag ska använda till för typ av öl. Om någon har något bra tips - lämna gärna en kommentar.

Sådär, då har jag nog gått igenom de glasen som jag helst och regelbundet använder mig av för att dricka öl och andra starka drycker. Det kommer säkerligen tillkomma nya vartefter, jag lovar att hålla er uppdaterade!

3 kommentarer:

  1. Tycker mycket om att dricka från Avesta Bryggeris kristall glas, som kom när dom firade 100 år.
    Ett glas som rymmer 40cl på fot.
    Acke

    SvaraRadera
  2. De Molen glaset till vänster har ju samma form som många utav Trappist bryggeriernas glas. Så följaktligen blir mitt tips Trappister :-)

    SvaraRadera
  3. De Molen-glaset på bilden är riktigt snyggt. Jag har ett själv och det är alldeles förträffligt att dricka ur.

    SvaraRadera