fredag 20 april 2012

Storsäljare på systembolaget

Den som har följt SM-finalserien i ishockeyn kan inte ha undvikit att se reklamen i tekningscirkeln. Sofiero Original är bryggeriet Kopparbergs kronjuvel och systembolagets suveräna storsäljare - Sofiero Original.

Jag har tagit del av systembolagets statistik för ölförsäljningen under 2011 och där framgår att Sofiero Original 5,2% i 500ml burk sålde nästan dubbelt så mycket som närmast följande öl.

Totalt såldes 227 092 323 liter öl på systembolaget 2011, Sofiero Original stod för remarkabla 16 852 608,5 liter (motsvarar 7,4% av den totala mängden såld öl på systembolaget).
Det motsvarar 33 705 217 halvlitersburkar som släpats hem, varje burk kostar 10,70 kronor (21,40/liter) plus 1 krona i pant!
Systembolaget själva beskriver denna monster-hit så här;
Doft; Diskret, aningen fruktig doft med ton av humle
Smak;  Lätt, neutral smak med liten beska, ton av malt och citrus
Diskret och Neutral - inte två stycken ord som får mig att längta efter att testa den - för det har jag faktiskt inte gjort!


Resterande lista fylls på med namn som Mariestad Export, Norrlands Guld, Femkommatvåan, Pripps Blå och Sofiero Guld 7,5%. Öl av typen "Ljus Lager" är starkt representerad högt upp på listan - drygt 93% av den totala försäljningsvolymen 2011 härstammar från kategorin "Ljus Lager". 
Det är först på plats 72 som det dyker upp en "Mörk Lager" (Falcon Bayersk) och på plats 76 dyker en Ale upp (Newcastle Brown Ale).

Öltypen "ALE" sålde totalt motsvarande 3,2% - eller 7 251 114 liter - av den totala ölförsäljningen 2011.

Denna statistik innehåller ju endast öl som sålts på systembolaget, lägg därtill all öl som importeras av köparen själv eller via bulvaner. Jag tror att fördelningen mellan de olika öltyperna är ungefär densamma bland dessa köp, om inte än starkare favör för ljus lager.

Jag håller fortfarande på att undersöker statistiken och det kan tänkas att jag återkommer med ytterligare inlägg i denna fråga.

Edit - tog bort och la till det korrekta antalet burkar som var en 4-del! Sorry!
Edit 2 - ångrar mig och gör tillbaka....... bort med 8 426 304 och in med 33 miljoner igen! Jag har druckit alldeles för lite finöl idag!

4 kommentarer:

  1. Jag tror precis som du att dom öl som släpas hem från Bordershops är säkert 99,9% Ljus lager i stil med Lätt, neutral, liten, beska, ton av,Diskret och aningen. Nä man blir förvånad när man ölnördar i stor omfattning som jag/vi och konsumerar forum, bloggar, tidningar och hantverksmässigt bryggd öl. Att vi inte är fler än vad vi verkligen är som föredrar att prova annat än ljus diskret lager. Skål och trevlig helg för nu är det dax att prova Sixpoints ölen som dök upp igår.

    SvaraRadera
  2. Skål! Det blir en Black Rocket Porter för mig ikväll, det har jag bestämt!

    Har dock upptäckt en pinsam felräkning i detta inlägg, dags att dela antalet burkar med 4...... tänkt åt motsatt håll..... Sorry bout that!

    SvaraRadera
  3. Nej,det var ju rätt !!! det går TVÅ burkar på EN liter.
    16 miljoner liter = 32 miljoner burkar....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattesnillet slår till, hur f-n tänker jag egentligen!? Jag tänkte iofs rätt från början......Blir att köra edit igen....

      Radera