torsdag 26 april 2012

Recension #13 - Mohawk Extra IPA

Jag är inte skrockfull, när jag var ung och spelade fotboll bar jag gärna matchtröja med nr 13. Men för att vara på den säkra sidan så väljer jag ett "SÄKERT KORT" till den 13e recensionen. En favorit som följt mig i flera år, jag blev lite överraskad när jag insåg att jag inte skrivit någon recension om denna här på bloggen - tack för påminnelsen India Pale Ales;


BRYGGERI; Mohawk/Slottskällan
ÖL; Mohawk Extra IPA
TYP; IPA
IBU; 100
NATIONALITET; Svensk
ALKOHOL; 7,5%
FÖRPACKNING; 50cl Flaska
BATCH; 1203
PRIS; 35,90 kronor (71,80 kr/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Passagen, Stockholm
TESTDATUM; 2012-04-25

GLAS ; TWC Ölprovarglas + Browerij de Molen Sniffer 40cl
För kall!

Är initialt lite för kall vid provsmakning i TWC-glaset, låter därför drycken vila några minuter i det stora glaset innan jag testar det.
Uppvärmning pågår.


DOFT
Mycket trevlig – mix av knäck och apelsin, kryddigt och fruktigt.
(7 av 10)


UTSEENDE
Orangegul med ett bra skum.
(4 av 5)

SMAK
Mycket smaker – massor av härlig humle, citrus och bröd. En väl tilltagen beska gör det hela väldigt angenämt.
(8 av 10)

MUNKÄNSLA
Ganska hårda bubblor, men ändå så fin över tungan. Behaglig eftersmak.
(4 av 5)

SAMMANFATTNING
Lär dröja (om någonsin) innan denna öl lämnar min inköpslista – en svensk IPA av hög klass!  
(16 av 20)

GENOMSNITTSBETYG (Poängsumma/50= X, X/5=Snittbetyg);
(3,9 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar