måndag 23 april 2012

Lite Påsköl, Hembrygd och Dogma

Så här några veckor efter påsk går det fortfarande bra att dricka påsköl, i alla fall om den är god - och en här var överraskande god;
Pumpvikens Påsköl 2012 från Nynäshamn
Som vanligt med öl från Nynäs finns där en touch av tjära, men här avsevärt mer välbalanserad än vad jag brukar uppfatta. Inte särskilt besk men med en lagom sötma, knäck blandas med svartvinbär. I Like It!

I samband med ett samköp (Amarillo från de Molen) så kom jag i direktkontakt med ytterligare en hembryggare - Manne och av honom fick jag en öl som han kallar "Sails Croft Ruination IPA"
Den doftar lite citrus-tvål (på ett bra sätt), men ser inte inte helt bra ut - förutom skumkronan som är imponerande:
lite mjölkig........
bra skum
 Den mjölkvita bottensatsen får mig att tro att den kanske inte är riktigt "färdig" än (fick ej öppnas före den 20/4 - detta är den 21/4). Även om utseendet inte är 100% som smakar den helt ok, återigen en rejäl dos Citrus. Lagom dos av både beska och kolsyra, de 8,5% ABV är inte särskilt påträngande.
En helt ok hembrygd, som kanske inte var helt klar än - men den visar på goda intentioner.

Sen blev det test av den sista 4-delen av BrewDogs senaste Mixpack - som hitintills varit något av en besvikelse.
Men lite överraskande så är det denna honungs-ale som räddar packet från en fullständig katt-a-strof, utan att vara någon jättesuccé för den delen. Mörkt kopparröd med trevligt skum, en ok doft och behaglig känsla över tungan.



Överlag så har min "Öl-helg" varit ganska lyckad - inga större överraskningar utan en jämngod kvalitet överlag.




1 kommentar:

  1. Kul att du tog dig tid att skriva lite om min öl.

    SvaraRadera