måndag 11 mars 2019

Alf frågar - Hans Nyström, Bryggeri Munkbron och Brasseri & Bar

En uppföljning av inlägget om premiären för Brasseri & Bar.
Jag träffade Hans Nyström, bryggare och VD, under premiären för en av Stockholms nyaste pubar, Bryggeri Munkbron Brasseri & Bar på Lilla Nygatan 2 i Gamla Stan. Vi pratade lite grand då men jag valde ändå att skriva ner några frågor och maila dem till honom, och igår fick jag svar.

Alf Tycker Om Öl (ATOÖ); Varför inte OSCHA längre? Munkbron har ju en logiskt näraliggande geografisk koppling....
Hans Nyström, Bryggeri Munkbron (HN, BM); OSCHA känns som en del av den gamla surdegen med Monks. 
”Bryggeri Munkbron” är ett helt nytt kapitel. Nya lokaler och ny människor (utöver jag) ombord på skeppet. 
Namnet ”Bryggeri Munkbron” är väldigt enkelt att förklara. Det är lokalt och det säger vad vi är (först och främst). Vi är ett bryggeri och vi ligger på Munkbron. Simple as that. :-) 

ATOÖ; Bryggeriet stilinriktning? Gästfaten under invigningen var stilmässigt utspridda....
HN, BM; När det gäller gästfaten så var det medvetet att det skulle spreta så mycket som möjligt. Variation förnöjer. En annan sak som var viktigt för mej var att det skulle finnas så mycket representation av små svenska bryggerier. Helst från några såna jag känner personligen. 
När det gäller Bryggeri Munkbron och mitt bryggeris inriktning så kommer det att vara rätt stilrent och ganska mycket europeiskt. Även om det självklart kommer att bryggas amerikanskt också. Men om man skulle beskriva stilen hos ”Munkbron”, så skulle jag säga tekniskt kvalitativt och hyfsat klassiskt och stilrent. En lager eller pilsner kommer att vara en lager eller en pilsner, en quad kommer att vara en quad. Osv. 
”Munkbron” kommer m.a.o inte vara en ”Omnipollo-klon”. Omnipollo gör sin grej på ett imponerande sätt, men det är inte min eller ”Munkbrons" grej. 

ATOÖ; Jag har ju ett specialintresse för ekologiskt, livsmedel i allmänhet och öl i synnerhet. Är det något som du funderar över i bryggprocessen och barens utbud?
HN, BM; Ekologiska råvaror kommer att användas i den utsträckning dessa går att få tag i. 
Köket, när det kommer igång på riktigt i maj (i samband med att vi öppnar nedervåningen) kommer att ha väldigt stort fokus på ekologiska råvaror. Och speciellt hänsyn till kött som är producerat på ett etiskt och schysst sätt. 
ATOÖ; Hur går tankarna vad gäller maten i baren, någon särskild koncept?
HN, BM; När det gäller konceptet för maten, när vi drar igång det på riktigt, är än så länge en hemlighet. Vi vill fila lite mer på det innan vi presenterar det. 

ATOÖ; När räknar du med att kunna servera Munkbrons öl i baren? Något till Systembolaget?
HN, BM; Munkbron kommer att starta upp bryggeriet v.15. Då bryggs första brygden! 
Tänkte först brygga en ”Vienna”, mem det blir nog en APA istället. Eftersom en vienna behöver mest 8 veckor på lagertank innan den är prime. 
Men det kommer att bryggas vienna i närtid. Eftersom det är en stil som jag är speciellt förtjust i. :-) 
Munkbrons öl kommer att uteslutande serveras på plats. Inga planer i dagsläget att få ut det på Systembolaget. 

ATOÖ; Den konstnärliga utsmyckningen av bardisken, vem är konstnären?
HN, BM; Konstnären som har utsmyckat bardisken heter Neil Bhat. 
Han står ibland bakom bardisken och jobbar. Han har också en hel del av sina tavlor hängande hos Munkbron. 
Neil kommer även att agera som kurator hos oss. Dvs hitta andra konstnärer som kommer att presentera sin verk på Munkbron. 
Munkbron kommer m.a.o att ha en ständigt pågående konstutställning! :-) 

ATOÖ; D Jag kikade in lite i bryggerilokalerna och såg något som påminer om "Tea-pots", har inget minne av att jag sett såna tidigare?
HN, BM; Bryggverket är unikt i Sverige. Det är från Tyskland och är tillverkat där av en firma som heter BaruKon. Det är ett mycket bra bryggverk. Bryggverkens Mercedes-Benz skulle man kunna säga.
”Tea-pots” formen är en rätt ovanlig modell idag -även om den är klassik, dvs såna har tillverkats under lång tider -speciellt i Tyskland. 
Dom är dock svåra att tillverka och därför rätt dyra. Men eftersom dom är gjorda i handknackad koppar, så är dom för evigt. 
Mäskkärlet är på 5HL (500l). Jästankarna och lagertankarna är på 10HL (1000l). 
Jag kommer att brygga dubbelbryggningar -dvs 2 x 500 liter vört per bryggtillfälle. Så jag jag fyller en hel tank varje gång. 

Stort tack till Hans för svaren på mina frågor och lycka till med både bryggeri och bar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar