fredag 22 mars 2019

Alf besöker - Ölstugan 1892 Tullen Kungsholmstorg

Igår blev jag varse vem som tagit över Offsides gamla lokaler på Hantverkargatan 26 på Kungsholmen i Stockholm. Att krogkedjan Ölstugan skulle öppna ytterligare en krog i Stockholm blev jag varse via en artikel på Beernews.se i slutet av 2018. När jag näromdagen passerade adressen (100 meter från mitt jobb) så stod det plötsligt Öltullen i skyltfönstret, och de hade då varit igång några dagar (premiär 16 mars). "Det hade jag ingen aning om!?"

I torsdags så låg det fortfarande en hantverkardimma över lokalen, men några tappra gäster satt spridda i lokalen.

Jag bestämde mig omgående för att återkomma dagen efter och då var lokalen mer färdig. En fredagseftermiddag på kungsholmen, många törstiga arbetare söker sig ut i krogvimlet, flera av dem hade hittat till 26an.
Under de två timmarna jag spenderade i lokalen så fylldes antalet gäster på rejält, detsamma hände tyvärr med ljudnivån.
Lokalens interiör känns lite ljusare än den på Södermalm, och det behövs då de inte finns lika många fönster i denna lokal. Den är både djup och hyfsat bred, med trevlig möblering. Det saknas dock krockar under bardisken.
Toaletterna är också bättre, tre små och en stor (där det denna dag saknades papperskorg).

Ölutbudet har samma upplägg som Hornstull, på fat vill det säga hälften svenska hantverksöl och andra hälften Spendrups (Norrlands Guld (i frostade sejdlar) och Gotlands bryggeri).

Jag väljer att sätta mig ut med bardisken vid hantverkskranarna. Här finns givetvis några Göteborgsbryggerier, men även mer lokalproducerat.

 Jag väljer att starta ölintaget med en Berliner Weisse, Currantly Sour från Mikrofonbryggeriet.

Sen beställer jag in min första (någonsin) öl från Fermentorerna, Sursalt Spirulina, men den tog slut (dålig form?), så det fick bli en Gunther Weissbock från Waza istället. Den var inte kvällens höjdare tyvärr.

Mariatorgets microbryggeri har jag hört många positiva omdömen om, deras DIPA V4 är ju mer en Dubbel NEIPA på 9.2%, en alkoholstyrka som jag aldrig upplever som påträngande och ingen humlebränna heller.

Ett mycket positivt första intryck. Till den tog jag in Tullen Plocket, en ost/chark-talrik med mycket godis på.


När den tog slut var det dags att ta in efterrätten. Äppelkaka med vaniljglass, till den valde jag husets starkaste stout.

På Untappd framgick att jag tidigare testat Out 2 Lunch på flaska tidigare, dock utan att ge mig särskilt starka minnesbilder. Den versionen so nu serveras på fat här är en Liqorice edition, och här händer det många och bra grejer. Väldigt mycket torr salmiaklakrits i doften, den späs ut något av mjölkigheten i smaken, men lakritstrollet låter sig inte tystas.
En mycket god lakritsmjölkstout.

Att få ett bra ölställe (Xarcuteria ligger på samma gata) på samma gata som jag jobbar på är inte fy skam. Jag har bara besökt Söder-filialen en gång, men Kungsholemens nyaste ölhak kan bli ett stammisställe för mig, mest tack vare den geografiska placeringen.
Kan de få ordning på ljudvolymen så ökar chansen definitivt för mig som återkommande gäst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar