måndag 18 mars 2019

Alf möter - Brian Grossman, Sierra Nevada

Några av kvällens godsaker från Sierra Nevada
I samband med Wicked Wines evenemang "Meet & Greet Sierra Nevada" på Oliver Twist, så fick jag möjlighet att prata lite mer 1on1 med hedersgästen Brian Grossman. Här är en kort sammanfattning (tyvärr var det rätt bullrigt i lokalen, därför har en del information gått förlorad.)

Brian Grossman på OT


Brian är född på mitten av 80-talet och spenderade delar av sin barndoms fritid i bryggeriets lokaler, tillsammans med sin pappa, farbror och övrig personal. Redan som 15-åring jobbade han sitt första skift i brygghuset i Chico.
Numer är han stationerad i lokalerna i North Carolina.

Brian, Jugge (OT) och Mikael (Wicked Wine)
Vi pratade en hel del om bränderna som drabbade Californien under sommaren 2018.
Staden Chico och de omkringliggande områdena blev hårt drabbade, och återhämtar sig fortfarande.


Sierra Nevada har ett imponerande miljötänk i bägge sina brygganläggningar, något som det informerar öppet om på sin hemsida, här en kartbild över Mills Rivers. Vad gäller vattenåtgången för Mills River, så har det sedan 2016 sänkt sin nivå från 3.5 till 2.8 liter vatten/liter öl. Stora delar av anläggningarna avfall går till återvinning. Bryggresterna blir till mat för kreatur. Allt mer energi tas från solpaneler. Men de har fortfarande bara en ekologisk öl, som dessutom är väldigt svår att få tag på. I anslutning till bägge produktionsanläggningarna så har de ekologiskt certifierade odlingar, i Chico odlas både malt och humle, dock inte i tillräckliga mängder för att bli självförsörjande.

Hur ser framtiden ut för bryggeriet? Förblir det ett familjeägt bryggeri? Jag får uppfattningen att Brian ser sin framtid i Sierra Nevade Brewing, kanske även hans son kommer följa i hans fotspår.

Brian tillsammans med sin son (foto lånat av Brian Grossman).

Hop Hunter i mitt glas.
Även om det dök upp en del nyfikna vid Wicked Wines bord på OT, så var det mest deras egna medarbetare och jag som hängde där.

Jag blev väldigt positivt överraskad när jag såg att OT serverade Resilience IPA på burk, dessutom fick jag besked om att den kommer att släppas på bolaget fredagen den 22 mars, nu på fredag.
När jag först hörde talas om den fick jag uppfattningen att den enbart skulle säljas i USA, men tydligen så får vi svenskar en möjlighet att köpa på oss denna öl som specialbrygdes till stöd för de som drabbades av bränderna i USA under sommaren 2018.


Det var kul att få träffa ytterligare en medlem av familjen Grossman, härligt med en genuin bryggfamilj som dessutom engagerar sig i sitt närområdes välbefinnande, och deras fortsatta arbete med att minska verksamhetens negativa miljöpåverkan.
Stort tack till Wicked Wine, Sierra Nevada Brewing, Brian Grossman, Oliver Twist och Jugge Hasselqvist.

Ps, missa inte Resilience IPA på bolaget nu på fredag (22/3-2019). 28.90 (+1 kr pant) för en 355ml burk av härlig IPA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar