tisdag 5 mars 2019

Alf besöker - Sveriges hemligaste bryggeri, med Brasseri och Bar!

Bryggeri Munkbron, Brasseri & Bar dök plötsligt upp i mitt Facebook-flöde häromveckan. De saluför sig själva som Sveriges hemligaste bryggeri.
Fredagen den 1 mars 2019 så var det dags för det officiella öppnandet av lokalen på adressen Lilla Nygatan 2 i Gamla Stan i Stockholm och jag var givetvis där.
Någon känner säkert igen adressen, som den där en av Monks krogar (Vin och S:t Eriks) höll till tidigare, den som nu tagit över lokalen är bryggaren Hans Nyström (tidigare Bryggeri Oscha). Själva Brasseri & Bar delen är sig rätt lik (som jag minns den i alla fall.) Bardisken har fått lite mer konstnärligt utsmyckning.

Öllistan 2019-03-01

Ingen av de ölen på listan härstammar denna premiärkväll från Bryggeri Munkbron, 12 fat, varav 7 är svenska, plus 2 flasköl. Utöver detta så erbjöds även vin, cider och bubbel.


Kvarnholmens Pale Ale i bryggeriglas!
Två välklädda killar skötte serveringen medans bryggaren själv minglade runt i vimlet att glada besökare, vissa mer bekanta en andra.

Lite Ska-öl, Spike Rocksteady Stout
Efter en lagom het chili så passade det utmärkt med en Calyptra från Snausarve.
Gotländsk Calyptra

Kvällens sista här.
Fegefuer Kaiser Stout från Waza fick bli kvällens sista öl på Munkbron.


Jag är nöjd med mitt första besök, utbudet av fatöl är brett men inte utan spetts, både lokalt och importerat. Ser dock framemot att testa Munkbrons egna öl på plats här.


Jag har skickat några frågor till bryggaren, återkommer med nytt inlägg när jag fått svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar