onsdag 4 april 2012

Mina Glas - del 1

Det viktigaste är givetvis innehållet - vad jag väljer att hälla upp i mitt glas, inte hur glaset är format, rymdmåttet eller ens vilken typ det är. Men faktum är att - enligt min mening - rätt glas till rätt dryck kan ytterligare förbättra smakupplevelsen.
Har återigen använt kamerafunktionen i mobilen och tagit några bilder av de glas som jag regelbundet använder.

Om det är första gången som jag testar en öl så använder jag mig gärna av ett ölprovarglas, där kan jag dofta och titta på den, snurra den i glaset och dofta igen.
Jag köpte ett 6-pack sådana glas från TWC-dryckesutbildning förra året och de har kommit väl till användning.

tv; Porter, im; TWC, th; ölprovarglas

Hur mycket som ryms i glaset är väsentligt för min del då jag gärna vill ha en skumkrona som stannar alldeles vid glaskanten (eller en liten bit ovanför!).

SBWF 1998 & 2010
Ur denna synpunkt så passar inte de här glasen från Stockholms Öl & Whisky Festival helt perfekt, de är lite för små för halvlitersflaskan och för stora för 33 centiliterflaskor.

Med stora flaskor så brukar jag köra en ölprovning i detta glas för att sedan slå i resterande dryck med kronan i linje med glaskanten (precis som på festivalen).

Dom är rätt trevlig i handen och formen ger en ok känsla för drycken som ska förtäras.
Problemet med dessa glas är ju att de är svåra att få tag på, än så länge är de bara tillgängliga under själva festivalen, går inte att köpa i butik.




De finns de av mina nördkamrater som föredrar att alltid dricka öl etappvis, dvs som en ölprovning, men jag anser att det finns en fördel i att få ner hela flaskan i glaset på en gång. Min uppfattning är ett smakprov inte helt är jämförbart med upplevelsen du kan få från en korrekt uppslagen flasköl (eller fatöl för den delen) i riktigt bra glas.


Riedel-glas för Öl
Riedel är Österrikisk glasfirma som primärt gör vinglas, men också en hel del ölglas och glas för diverse andra alkoholhaltiga drycker.

På bilden till höger; 3 exempel på Riedel-glas av olika typ som jag gärna använder för att dricka öl ur. Till vänster ett 50 centiliters som passar till de amerikanska 355ml flaskorna, med en rejäl skumkrona. I mitten ses ett rödvinsglas som rymmer 60cl, det funkar utmärkt till de stora flaskorna. Dock gör den höga foten glaset något svårbalanserat. Det fotlösa glaset till höger är jag inte helt bekväm med än, men formen gör den ändå rätt behaglig att använda.

När jag ändå är inne på Riedel så väljer jag att tillfälligt avbryta ölglas-visningen.

Mina Whiskyglas
Whisky dricker jag gärna och då är glasets form minst lika viktig som ölglasets. Som de flesta andra använde jag mig i början (många år sedan) av det fotlös runda så kallade "Dallas-glaset" med platt botten.
Till vänster har jag ett Whisky-provarglas (tulpanform) på halvhög fot, det blev mitt övergångsglas funkar fortfarande men nu har jag bättre glas. Längst till höger står det "Officiella Whisky-glaset" - Glencairn som togs fram av Whisky-destillerierna själva för några år sedan.
På central plats står så kronjuvelen - det handblåsta whiskyglaset från Riedel. Den lätt V-formade insidan på botten av glaset är grunden för framhävandet av alla underbara smaker i whiskyn. Lägg därtill den avrundade glaskanten, som inverkar på dryckens framfart över tungan och över smaklökarna. Finns också i en enklare fabriksblåst version, men det märks en viss skillnad - smakar det så kostar det!

Tar bryter här och återkommer imorgon med del 2.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar