fredag 27 oktober 2017

Alf besöker - Bryggeri Nyckelbydal

Jag kom första gången i kontakt med Bryggeri Nyckelbydal 2012, genom en artikel hos Manker Beerblogg. Sedan dess har namnet figurerat i endast 10 stycken blogginlägg här på Alf Tycker Om Öl, trots att deras bryggeri har blivit något av en favoritproducent hos mig.
Det beror åtminstone delvis på att deras öl fortfarande har en rätt begränsad spridning. De finns i privatimportutbudet på systembolaget, de säljer endast flaskor och till ett begränsat antal krogar i Stockholmsområdet. De är dessutom rätt återhållsamma med att saluföra bryggeriet och dess öl.
Via Farfar Pär hamnade de hos Restaurang Tradition, där jag numer är återkommande gäst, inte bara för att de serverar Nyckebydal-öl.
Lurudden funkar utmärkt som måltidsdryck, här till Lapskojs på Tradition.

Jag har haft turen att vid några tillfällen springa på Göran & Maria (ägare, bryggare och etikettdesigners) vid några tillfällen. Första gången var på Adelsö Ölfestival 2015 och senast nu i somras på samma festival. Två stycken väldigt sympatiska ölpersonligheter, som började som hembryggare för 25 år sedan. Det var genom ett slumpmässigt möte med Tomas Danko som det till slut vågade ta steget till kommersiell bryggning.

Bild lånad från BNs Instagram

I deras nyligen startade Instagram-konto (för första gången i sociala media) så dök det häromveckan upp en bild (se ovan) på deras senaste kreation, Nyckelby Bärnsten, en lättöl på 1.8%. Den skulle finnas tillgänglig på endast två livsmedelsbutiker, Coop Kungsberga (Färingsö) och ICA Nyckelby, den finns också på minst en lokal bensinmack.

När jag fick en inbjudan till middag hos kamrater i Ekerö så dök tanken upp att jag skulle ju kunna samköra detta med en förlängd bussresa till Nyckelby, köpa några öl för att sedan vända tillbaka till de lite mer centralare delarna av Ekerö.
Då jag är beroende av busstransport så uppstod ett smärre logistikproblem, tiden mellan ankomst till Nyckelby och returbuss var avsevärt längre än den tid själva inköpet skulle ta. Därför tog jag mod till mig och slängde iväg ett mail till bryggeriet och undrade om de skulle kunna tänka sig anordna en guidad visning av bryggeriet när jag ändå befann mig i närområdet?
Då min fråga ställdes bara några dagar innan själva besöket var planerat så var jag väl inte överdrivet hoppfull om att de skulle ta emot mig. Snart dök det upp ett svar i min inkorg och de var ett mycket positivt svar, visst var jag välkommen!

ICA Nyckelby, upp till höger skymtar brygghuset.

Tidsplanerna börjades spikas när nyheter om ICA-butikens begränsade öppettider nådde mig, på lördagar så stänger butiken redan klockan 14.00. Vilket var tio minuter före min tidigast beräknade ankomsttid. Skulle jag satsa på att komma en timme tidigare, bara för att få köpa några flaskor lokal lättöl? Ganska snart insåg jag att det inte skulle funka med mitt förmiddagsschema i alla fall. Lättölen kunde jag ju fixa genom kamrater vid annat tillfälle. Så här i efterhand så hade jag gärna satsat på ankomst en timme tidigare, men nu blev det istället en timme senare och vi fick lov att avbryta besöket när jag måste hasta iväg mot Tappström. Det löste sig på ett smidigt sätt när jag fick skjuts av Maria och tips om att det gick att köpa deras lättöl vid den bensinmack där hon släppte av mig.


Även om det tar mindre än sextio minuter att åka kommunalt (om buss och tunnelbana går som de ska) från Fridhemsplan ut till bryggeriets lokaler så blir det en rejäl miljöomställning när jag stiger av bussen, ute på landsbygden.
Jag har åkt förbi huset ett antal gånger nu, på väg ut till Adelsö, men det är först nu när jag står alldeles intill det som jag inser hur stort det verkligen är. Det är ett gammalt hus där den lokala lanthandeln (!) tidigare huserade (fram till mitten av 50-talet).

Historiskt foto, lånat från hemsidan.
Det är ett väldigt begränsat antal utomstående (skribenter och andra) som fått ynnesten att besöka lokalen, det är inte utan viss stolthet jag inträder i det allra heligaste.
Själva bryggeridelen  är förlagd till husets mittsektion (mellan källaren och övervåningen). Dessutom finns här ett välfyllt maltlager där finns även maltkrossen.
Laboratoriedelen har det hemma i den privata bostaden (två kilometer från brygghuset), där förvaras de sex (6) jäststammar (en är deras helt egna) som används i bryggningen.
De flesta öl som kommer från Nyckelbydal har en tydligt belgisk prägel, något som jag allt mer uppskattar. Min personliga favorit är deras Belgian Strong Ale vid namn Lurudden. Ölen i deras katalog har nästan uteslutande namn med kopplingar till närområdet.
Casper, the friendly brewdog!
Bryggeriet har i dagsläget en kapacitet på knappt 15 000 liter öl/år, lokalmässigt så skulle de kunna öka något, men de föredrar i nuläget att hålla sig på denna nivå. Det är ju ett litet familjebryggeri där de förutom de själva endast har hjälp av brygghunden Casper och en chaufför/etikettklistrare.

Under mitt besök fick jag bland annat testa en "hembryggd", gjort på lokalt plockade brännässlor!
Citat från hemsidan; Vi använder oss huvudsakligen av kommersiell men även av egenodlad humle. Vi odlar ett flertal kända humlesorter samt en gammal lokal humle med okänt ursprung från Mälaröarna.

Vi tar även fram vår egen koriander som används till vissa av våra ölrecept.



Nyckelby Bärnsten innehåller tillräckligt mycket eko-råvaror för att kunna eko-märkas men bryggeriet saknar certifiering för att få märka produkten som ekologisk. Det finns tyvärr inte riktigt utrymme för att genomföra de lokalmässiga förändringar som krävs för certifiering.
Upphällning

Sånga Rimfrost Blond Ale


Första året de deltog vid Adelsö Ölfestival så vann en av deras öl första pris, trots att de själva knappt ens visste att det var en tävling. Just tävlingsmomenten är något Göran och Maria uttrycker viss ambivalens till. Inte så mycket att de ogillar att tävla, men om de gör det så ska de vinna!

Inom Stockholms-området så går det just nu att beställa tre av deras öl, Treudd, Bronsguden och Fläder i lådor om tolv flaskor (det går att mixa efter eget tycke och smak) via privatimport.



Det finns även ett väldigt begränsat antal småflaskor (330ml) av deras julöl WINTER att beställa i lådor som privatimport från Systembolaget.

Filip Lindström, som agerar gästskribent här på bloggen, jobbar ju på baren NOMAD och de serverar några av bryggeriets öl, där är dessutom något lite extra speciellt på gång.

Det är lite grand så som Göran och Maria jobbar, urvalet av ställen som får nöjet att servera deras hantverksmässigt producerade flasköl sker på väldigt personlig basis. Gärna små ställen med en specifik grundidé. Till exempel Restaurang Tradition med sin husmanskost och Lilla Barkaby med sin tydliga belgiska inriktning.
Lokala förmågor som Sånga Säbys konferensanläggning eller Rönneberga kursgård ute på Lidingö är återkommande kunder, som beställer egna specialöl i samarbete med bryggarna.

Stort tack till Göran, Maria och Casper för detta trevliga besök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar