fredag 14 oktober 2022

SBWF2022 - Provning med Jesse Kercheval från CANarchy - Oskar och Cigar!

 


Ende skälet till att jag ens besöker festivalen på lördagar brukar vara att det anordnas en intressant provning/master class då. Just denna lördag så startade provningen redan klockan 15.00, det vill säga innan värsta helgrusningen hunnit starta.

Dock var det ett litet problem, då den digitala anslagstavlan vid receptionen i Hall 1 inte verkade fungera, så informationen om möteslokal måste ske muntligt - då jag är hörselskadad är det svårt att höra. Men jag hittade ändå rätt till slut, lokalen ligger på bottenväningen i Hall 2, där garderoben varit tidigare. 


Under ledning av Jesse Kercheval från CANarchy så fick vi bland annat höra bakgrundshistorien 
om hur Oskar Blues fick sitt namn.

Lägger upp detta foto som jag tog under provningen, men det kommer att bytas ut mot ett proffsfoto.

Mitt foto av bild på skärm - Dale Katechis.

Dale's och hans storebror Double Dale's var givetvis med på provningen. Den kompletta uppställningen i turordning var;

  • Frost Proof White från Cigar City.
  • Mutant X IPA från Oskar Blues
  • Dale's Pale Ale från Oskar Blues
  • Double Dale's IPA från Oskar Blues
  • Death by coconut från Oskar Blues

Till denna provning fick vi årets jubiluemsglas.



Great Brands-Jugge övervakar provningen

De två första ölen var tidigare otestade, men bägge klarade första smakprovet med godkänt betyg. Generellt är jag måttligt förtjust i Wit-stilen, den amerikanska White-formen brukar inte påminna så mycket om originalet - så också här, men den var klart drickbar.


Mutant X IPA var däremot en nyhet som jag gillade skarpt, lättdrucken med bra kropp och karaktär, med förrädiskt väl dold abv - en bra US-IPA. En potentiellt ny Oskars-favorit.


Bland de övriga så är jag fortfarande inte helt övertygad om Double Dale's, även om detta smakprov gav en mer positiv upplevelse än tidigare tester (som inte varit dåliga i egentlig mening). Standard Dale's lunkar på och  är ju pålitlig, utan att sticka ut.
En sak jag lärde mig under provningen var att dubbeln har helt annan humle i sig, ingen cascade alls! Dessutom användes en ingrediens som jag inte sett tidigare - Rice Hulls (tunna skalet runt riskornet). Tydligen rätt vanligt att de används i starkare öl under bryggprocessen. 

Death by Coconut hade jag testat innan med viss kärlek, men här kom den helt rätt. Len chokladpudding med precis lagom stor kokos-nivå, tillsammans med Mutation så blir denna provningens bästa enligt mig.

Under provningen så stötte jag för första gången på Lotte Peplow, hon använde "mina" burkar för att servera Jesses smakprov. Efteråt bjöd hon in mig på en provning "bakom disk" i BA-montern - som jag innan dess inte nått fram till, då den alltid varit välbefolkad med törstiga festivalbesökare.

Lotte i BA-montern

Hon placerade mig vid ett runt litet ståbord - vid bordet bredvid satt ett glatt gäng om 3-4 killar och testade utbudet.

I detta läge var jag rätt "trött" och bullernivån i mässhallen/montern var allt för hög för att jag skulle kunna kommunicera med Lotte (eller killarna vid bordet bredvid). Men Lotte sprang som en skottspole mellan mitt bord och kylarna i montern, det blev några burkar - flera med europeisk inriktning. Här följer några bilder och lite text.

Inte Optimal, men god Wit från Port City


Gangsta-IPA Portland-style från Migration


En vanlig DIPA Tourbus från Destihl


El Hefe speaks från DC Brau


Octoberfest från Alesmith


IPA-match, Best Coast från Drakes var Bäst!

Stort tack till Jugge, Jesse och Lotte!

Lotte Peplow har ju aggerat gästbloggare här på bloggen nyligen och har även skrivit en artikel för Pilsner.nu om hennes upplevelser under GABF, som var veckan efter vi träffades i Nacka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar