onsdag 2 oktober 2013

Lunch på Pubologi med Bayerskt öl-tema

För några veckor sedan fick jag en inbjudan till en ölprovning med anledning av den kommande releasen av ytterligare ett mixpack. Importören Wineagency tog redan förra året in en låda med mixade tyska öl - då köpte jag inte någon låda. Men nu när jag fått testa de 6 flaskorna som ingår i paketet så är jag faktiskt rätt sugen på att köpa en låda - 6 flaskor för totalt 99 kronor.

Värden för lunchen var Peter Gabriel som är distributör för de 6 bryggerierna och hans förtjusande dotter Janina - bägge två iklädda traditionella bayerska nationaldräkter.

Sex öl var det som skrivet, 3 stycken ljusa, en mörk och 2 nästan svarta. Till detta serverades en 3-rätters lunch av det lyxigare slaget.

Förrätt 
Varmrätt
Tartar på hängmörad biff, grillad lökmajonnäs samt friterad ostronskivling. Mycket välsmakande - inte minst ostronskivlingen. Till förrätten serverades 3 ljusa öl, framför allt gillade jag ölen från Müllerbräu.

Stekt lammsadel och lammhjärta, jordärtskockskräm, svartkål och riven anklever. Detta var bland det godasta jag ätit - i alla fall till vardagslunch. Bara svartkålen fick mig att gå i spinn. Till varmrätten fick vi dricka de 2 mörka ölen.
Rabiola tres latte (ost gjord på get-, får- och komjölk), tryffelhonung samt stekt kavring. Inte riktigt min grej, osten smakade lite för mycket "filmjölk" och kavringen var lite väl "knaperstekt", men tryffelhonungen var väldigt delikat. Till detta serverades en doppelbock från Karamelit (den tyska versionen), en mycket passande dryck.

Detta välmixade 6-pack finns nu tillgängligt på systembolaget. och är i min mening mycket prisvärt.

Detta var mitt premiärbesök på Pubologi - en långsmal lokal med rätt mysig atmosfär och en del udda inslag i interiören (positiv mening).
Bra utbud av öl just idag, de har ett antal fatölskranar vars innehåll byts med jämna mellanrum. Dock är priserna rätt väl tilltagna.

6 öl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar