tisdag 31 juli 2012

Mina Pubar del 2 - Bishops Arms Vasagatan



Exteriör - uteservering mot Vasagatan.

Bishops Arms, Vasagatan 7, Stockholm - Facebooksidan - här snackar vi klassisk brittisk pubmiljö - det är "Tre Remmares" gamla lokaler. Hela konceptet med pubkedjan Bishops Arms bygger just på denna typ av pubmiljö. Här skulle jag vilja kunna lägga in en egen bild av ljust interiören, men ingen av de foton (med smartphone, Camera360 & Retro Camera) jag tog vid mitt besök blev ens lite bra - så jag avstår.

Bild lånad från hemsidan
Den stora skillnaden jämte de klassiska brittiska pubarna ligger väl i sortimentet - för också där finns en konceptidé. Förutom de vanliga blasklagers - Norrlands och Grolsch, plus en del bra lager - så finns här också de mindre avancerade ölen i Ale-klassen väl representerade.

Shepherd Neame- och Adnam-kranar
Killkenny, Guinness och Strongbow.

Tehuva på!
Men därtill finns också - i barens mittsektion - ett antal kranar som är bokade för mer spännande brygder från Microbryggerier - inte sällan svenska sådana. Just denna dag var dock 3 stycken av dessa fat stängda, det var några till fat som också stod tomma, bland annat Norrlands Guld snygga kran;

Men urvalet är ändå så pass starkt att jag med lätthet kan peka ut tre stycken som jag "måste" testa innan detta besök är över.
Börjar eftermiddagen med denna tidigare otestade.
Rogue Hop från Summer Wine var inte någon stor succé, rätt alldaglig amerikanare som inte sticker ut åt något håll.

Redchurch Brewery hade jag aldrig testat förut, har sett den en gång tidigare just här på BA-V. Great Eastern IPA 7,3% blev en mycket angenäm ny bekantskap. Inte för att jag behöver någon särskild anledning till att dricka god öl, men så här i OS-tider tycker jag att det passar extra bra med en öl från East London.

Johanna
Bakom baren jobbar bland andra Johanna, henne träffade jag första gången för några år sedan när hon jobbade på Bishops Arms på St Eriksgatan. Alltid trevligt med ett bekant ansikte bakom disken.
Jag frågade henne lite om hur klientelen ser ut en vanlig kväll på BA-V och det är rätt blandat. På många Bishops Arms-pubar finns det en direkt koppling till ett Elite-hotell och dit kommer det naturligtvis en hel del hotellgäster. Men BA-V har inget eget hotell, däremot har de flera - både stora och små - hotell på krypavstånd, så därifrån får de en del gäster. Det som de säljer mest av är Lager-ölen, men hon har märkt av ett markant ökat intresse för IPA och fler som vågar testa microbryggeriernas fatöl.

Mikkeller Sort Gul i ett Skebo-glas!
Idag hade de inget från Skebo Bruksbryggeri - varken på fat (mera sällan här) eller på flaska (ganska vanligt annars), däremot så finns här snygga ölglas med Skebo-loggan på, valde att dricka Sort Gul från Mikkeller i ett sådant glas - det kostar lite extra men det är det värt.

Snacks-tavlan
BA-V har även status som "Gastropub" - här går det få i sig annat en enkel pubmat. Jag testade deras Humlemarinerade oliver, men det funkade inte alls för min del, saltgurkan har jag testat tidigare med snarlikt resultat. De hemmagjorda potatischipsen med aioli är rätt goda, men jag är måttligt glad i chips som öl-snacks. Nästa gång ska jag testa deras osttallrik istället.

Detta är inte någon "sportsbar" med storbilds-tv hängande överallt och med hög musik ständigt dunkade i högtalarna. Musik förekommer men på en mer behaglig ljudnivå och ofta av god kvalitet (till exempel The Black Keys).

Jag ville avsluta eftermiddagen med en flaska och efterfrågade något från Nögne Ö, Johanna plockade fram en Sunturnbrew = Smoked Barley Wine style Ale. Rökigheten taggas ner en del av sötman, vilket gör rätt angenäm att dricka och det borde den vara kan jag tycka till de priset!


Med viss regelbundenhet anordnas här också "Pubquiz" - på söndagskvällar. Jag har själv aldrig deltagit men det verkar vara ett välbesökt och uppskattat evenemang.
Vasagatan 7 - en minst sagt "central" adress i Stockholm, mitt emellan Kungsgatan och Centralstationen - mitt emot det klassiska hus där postverket huvudkontor tidigare hade sina lokaler. Men också här berörs jag av den tillfälliga avstängningen av t-banans blåa linje mellan Rådhuset och Kungsträdgården. Precis utanför lokalen finns annars nämligen en väldigt smidig tunnelbanenedgång.

På plussidan - det mesta! God mat och ett brett sortiment av olika öltyper - ger en rätt bra mix av gästerna.
Kan förbättras - skulle gärna se en lista över flaskölen. När det som denna dag är rätt tomt i baren så är det ju lätt att spana in i ölkylarna och dessutom har personalen mer tid att diskutera innehållet. Men i fredagsfylld bar med mycket oljud så är den typen kommunikation inte lika tillgänglig och dessutom är ölkylarna inte lika lättöverskådliga.



Sifferbetyg;
Besöksdag - måndagen den 30 juli 2012, klockan 17-18
  1. Läge - 4 av 5
  2. Interiör Miljö - 5 av 5
  3. Fatöl (32 kranar) - 8 av 10
  4. Flasköl (315 olika) - 8 av 10
  5. Personal - 4 av 5
  6. Miljö - ? av 5 (ny kategori, tillags 2012-08-30)
  7. Summa - ?? av 40 29 av 35
  8. Snitt - ?,? av 10 8,3 av 10  
Edit - den nya kategorin MILJÖ är ännu inte bedömd för denna pub, återkommer med uppdatering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar