lördag 29 oktober 2016

Alf testar - middag på Fasching

Jag har under sensommaren/hösten besökt jazzklubben Fasching vid flera tillfällen, inte primärt för att drick öl men det har blivit några öl varje gång. Utbudet är förvånansvärt bra vad gäller svensk hantverksöl, plus någon utländsk.

Jag har för avsikt att besöka klubben vid flera tillfällen under kommande månader, framför allt under de kvällar när Big Mama Blues Club residerar i lokalerna. Så var det under torsdagen, en två-delad spelning med Christian Bundgaard Trio och den svenska gruppen Among Lynx.
Jag bokade en matbiljett (samma pris som ståplats).

Jag kollade upp menyn inför mitt besök och såg då att de hade uppdaterat sin matmeny sedan jag käkade där senast (i slutet av augusti). Nu finns flera cajun-rätter på varmrättsmeny, med flera olika middagsalternativ som skulle kunna passa mina smaklökar. Tyvärr har de fortfarande inte lagt upp någon dryckesmeny, men via untappd så framkommer det att utbudet är minst lika bra som vid tidigare besök.

Då jag tänker testa deras Jambalaya tänker jag mig en Saison eller en Stout som måltidsdryck. Men vad jag kan minnas så har de ingen saison i sitt sortiment, som stout hade jag tyckt att Big Mama Stout från NovoBirra/De Ranke hade kunnat passa in denna kväll - men den finns inte på Fasching. Istället väljer jag att börja med High Nose APA för att följa upp med Wisby Stout (på fat), till efterrätten tar jag en stout från Crate. Alla drycker funkar till maten, framför allt den sistnämnda.
Jambalaya med hela kräftor och en mussla.
 
Citrus-stinkande våtservett.....
Varför kemiskt doftande citrusvåtservetter? Doftneutrala är bättre för den som vill fortsätta kunna njuta av dofter under kvällen? Då låter jag hellre fingrarna dofta skaldjur resten av kvällen.
Tryffel

Flytande efterrätt
Maten var mycket god, de hela havskräftorna var lite kniviga att skala, klorna gav ingen utdelning. Men smaken var klart godkänd. Tryffel är en perfekt avslutare, särskilt i samarbete med en god stout.

Men hur var den musikaliska underhållningen? Jag hade inte allt för stora förväntningar på någondera av de två banden. Jag hade hört några låtar på Spotify med Among Lynx, men den danska trion hittade jag bara skriftlig info på.
Men faktum är att det blev två stycken höjdargig.

Hur framför man Little Walters "My Babe" utan munspel!? Funkar det med bara
piano, bas & trummor? Spelar verkligen Among Lynx blues och vilka gästartister hade de?
Frågor som nog kommer besvaras när jag sammanfattar mina intryck av Big Mama Blues Club, men det blir först i mitten av december månad och då på musikbloggen Profet (ni vet väl att jag skriver där också).

Men två konsertbilder bjuder jag på.
Bundgaard - han drack en Heineken efter spelningen.

Among Lynx

Som vanligt efter mina besök på Fasching så blev det en liten efterfest på Pressklubben.
Öl med blues-koppling.

Kvällens sista öl.

Alltid gott med några sängfösare innan jag tar bussen hem i den mörka höstnatten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar