måndag 3 oktober 2016

SBWF2016 - 2 dagar fyllda av öl och annat gott!



Jag missade pressträffen för SBWF, som traditionsmässigt hålls med start klockan 11.00 den sista torsdagen i september. Men jag smet in med Mackmyra-gänget (som "Fackbesökare", innan jag fixade min pressbricka).

Jag visste att jag hade drygt 90 minuter på mig innan min gäst för dagen skulle dyka upp. Jag tog vara på den tiden genom att promenera runt bland utställarmontrar och hälsa. Och inte minst att hitta var alla stod någonstans. För det har skett en del rätt stora förändringar i år (mer än tidigare år tycker jag). Brill & Co, Oppigårds, Wicked Wine, Beer Enthusiasts, Galatea/Sigtuna/S:t Eriks/Craftbeer.se, Södra Maltfabriken och Öde Bryggeri står dock alla kvar på samma ställe som i fjol. Men i övrigt så har det hänt en hel del; Nynäshamns Ångbryggeri har både flyttat och bytte design på sin monter, likaså har Belgoklubben gjort - de har fått mycket större yta och lite annan placering.

Men annars är sig det mesta likt, med en liten förändring - för att vara en vardagstorsdag så är det under dagen ovanligt mycket besökare känns det som, nästan som en fredag.
Överraskande god ekologisk cider, lagrad på whisky-fat!

NewBrew - favoriter från 2014, nu tillbaka.

Gaucho från Öde Bryggeri

Härlig nyhet från Ingvallsbenning.

Frisk Fläder från Jessica!

Eko-Porter från Brygghuset Finn - njae, inte fullt ut.
När väl systersonen var på plats så tipsade han mig om en gemensam bekant som stod i en av montrarna som jag lyckts missa när jag vandrade runt. Spike är ett för mig nytt bryggeri, från Göteborg - där numer Erik bor. Deras Mango Pandango var riktigt bra.

Erik - the X-ray Butcher.


En av två ekologiska IPA hos Södra Maltfabriken.

Simon har precis som sin morbror en viss förkärlek till Bigfoot från Sierra Nevada, den fatlagrade versionen sparades vi tills bland de sista vi testade.
Fortfarande inte så bra som jag önskar att den var!

Jonathan från Founders lurade på mig KBS - men också här är jag lite besviken.

Hel & Verdoemenis från de Molen, vid Craftbeer-montern.


Torsdagen avslutades vid Wicked Wines monter där några tunga flaskor från Clown Shoes testades under ledning av Bryan Doran.
Bryan

4 stycken Imperial Stout från Clown-dojjorna.

Fredagen var bokad för andra evenemang för min del, Madness-konsert på Gröna Lund.

Under lördagen så tog jag det rätt lugnt, några små och alkoholsvaga smakprov intogs som uppvärmning inför eftermiddagens höjdpunkt. Master Class med Garrett Oliver och Brooklyn Brewery i Karossen, men det får bli ett eget inlägg.


Hos Tomp - Time & Tides All In Jim APA

Första testet av Bronx Brewery - Banner, njae.....

Rabarbersuris från Bröderna Ek, klart godkänd.

Small Batch GBG STFuine IPA hos Mr Mohawk

Brown Gargle Coffee Stout hos Öde Bryggeri

En av kvällens sista - Handshake i West Coast stora monter.

Första dagen blev lite splittrad för min del, inga stora överraskningar. Blue Tuesday var lite bättre än väntat (mycket bra), West Coast Bryggeri måste testas mer av. Det finns mycket godsaker och bara tre dagar kvar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar