måndag 10 oktober 2016

SBWF2016 - Master Class med Fredrik Ek


From Skåne with Love - Brekeriets sköna slogan, det känns mer som ett löfte än bara en slogan! Åtminstone för oss 15 festivaldeltagare som sökte oss till grupprum Fotogen klockan 19.00 i fredags. En av bröderna Ek skulle hålla provning av Brekeriet-öl, med understöd av två medarbetare från Brill & Co..
Storebror Fredrik
På bordet framför mig stod sex stycken tomma festivalglas (från 2015), men längst fram stod de 18 flaskorna som skulle provas. Fredrik börjar berätta om det lilla brödra-bryggeriets historia, från början av 2000-talet, via import-branschen och första SBWF (2012) fram till dags datum.

Vi började med att prova deras första lättöl - rabarber-surisen Picnic Sour på 2.2% - som dessutom ju är märkt som ekologisk, mer om det längre ner i denna text. Även öl nummer två är en sur rackare, men Sour & Salt är inte fullt lika angenäm som lättölen. Sen kommer klassikern Saison - dock inte den ekologiska versionen! Samtliga tre flaskor är i storleken 33cl och bryggda i det nya bryggeriet i Landskrona.

Arton flaskor - fyra olika öl!
Den stora flaskan innehåller en öl som ursprungligen bryggdes som en 50-årspresent och när Lars (från Brill) öppnar flaskan så guschar den lätt. Men Maschusch blir ändå en positiv första bekantskap för min del, det är en härligt frisk fläder-öl.


Fläder-Usch - snarare Fläder-godis!

Sex stycken skvättar kvar i slutet av provningen.
Ohelig allians - Cassis i en plast-pitcher från (Spen)drup's!
Utöver dessa flaskor så tillkom senare även två stycken välfyllda pitchers med fatöl från Brill-montern. Först ut var den öl som slog ut de flesta konkurrenter under Brekeriets första besök på Stockholm Beer 2012. Jag gillade inte Cassis alls då, men jag har gett den fler chanser sedan dess och sakta men säkert så har min uppfattning förändrats. Nu är jag redo för denna vackra skapelse, jag förstår verkligen storheten.
I den andra pitchern så finns en annan av årets nyheter från Bröderna Ek - deras starkaste öl hitintills. Queens Quad. En belgisk Barley Wine som klockar in på 13%, men alkoholen passerar nästintill obemärk förbi mina smaklökar, nästan förrädiskt. Dock inte fullt lika välsmakande som jag hade hoppats.




Jag hade tidigare under eftermiddagen fått ett kortare samtal med Fredrik Ek, då pratade vi bland annat om deras nya (från juni 2016) eko-certifiering. Något som nu genererat deras första eko-öl, ovan nämnda Picnic Sour och min favorit Saison, numer med prefixet Organic.
Jag tog ledigt från den sista festivallördagen och tog mig istället till vinkällarbutiken i PK-huset - primärt för att köpa min andel av ett samköp (Polimango från Omnipollo/Tupiniquim), men hittade då även några flaskor av just Organic Saison (plus en flaska av Queens Quad lite annat smått och gott).


Buteljerad i september 2016 och bäst för september 2021, denna Saison är avsevärt färskare än de smakprov av deras vanliga saison jag testade under SBWF. Den är riktigt bra - tillbaka i gammal god form!
Färsk Saison

Inte bara en slogan!

Snygg etikett-design av Tobias Göth.

Jag är normalt sett rätt lågpositiv till suröl, men Brekeriets PicNic Sour är klart drickbar, för min del kan det delvis bero på att jag är barnsligt förtjust i rabarber. Brekeriets Saison var den öl som jag fastnade för när jag först testade öl från Staffanstorp under SBWF2012, och den har hållit bra fram tills nu. Nu när den är ekologisk så lär inte min konsumtion minska direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar