torsdag 13 oktober 2016

Alf testar - återbesök på EmPOURium




Jag var på besök i lokalerna innan de ens öppnat officiellt och jag var där på premiärdagen, men efter det så har jag lyst med min frånvaro på EmPOURium i Sundbyberg. Inte på grund av ovilja eller missnöjdhet - det har bara inte blivit av. Varför frågar sig givetvis vän av ordning, det enda svaret jag kommer på är "gammal vana". Istället för att ta tunnelbanan från jobbet till Sumpan (eller buss 506 hemifrån) så sätter jag mig på 3ans buss och åker till Slussen. Inget fel i det, för visst finns det bra krogar i det området också. Men EmPOURium är ju nästan på hemmaplan......

Men så igår - onsdag = lill-lördag - så fick jag för mig att jag skulle återbesöka Nybergs Torg 4B för en liten After Work. Senast jag var där så var det rätt mycket folk, men denna onsdag är det mer lagom. Inredningsmässigt har det hänt en del sen sist, myshörnan med skinnsofforna är borta.
Ingen myshörna längre.....

Jag väljer att sätta mig vid ett av de höga borden framför baren vid öppna spisen. Kollar igenom menyn och bestämmer mig snabbt för att testa musslorna. Men när jag vänder på menyn så hittar jag en annan intressant del därutav. Tapas-listan är välfylld och spännande, där kan jag dessutom göra en helt egen trippelkombination till ett fördelaktigt (beroende på vilken kombination) pris av 122 kronor.

Jag väljer följande tre rätter;
  • Smörfrästa betor med chevrekräm, pinjenötter och ruccola
  • Pankopanerad kyckling med aioli
  • Sötpotatispommes med chilibearnaise
Tre små rätter + 2 såser

Alla tre är utsökta, sötpotatispommes är vida överlägset vanligt potatis!

Det blir givetvis några öl, High Wire Grapefruit från Magic Rock får agera måltidsdryck och Brännskär Brown Ale från Nynäshamn blir efterrätt. Bägge givetvis serverade i baren snygga tulip-glas.

Brännskär
Jag hade redan innan kvällsbesöket bestämt mig för att käka lunch på EmPOURium dagen efter, på torsdagens lunchmenyn fanns nämligen en krämig gryta som lockade.
Lunchmenyn - torsdag 13 oktober 2016



Under mina arbetsluncher inmundigar jag mer sällan öl, varken med eller utan alkohol - till denna krämiga Fisk- & Skaldjursgryta med Aioli väljer jag att dricka äppeljuice, inte någon perfekt mat och dryckkombination, men maten smakar som det ska (med några stänk från saltkvarnen).


Table with a view eller I'm no baby, put me in the corner!

Det är hyfsat välbesökt i lunchmatsalen under den dryga halvtimmen jag spenderar där, mestadels kontorsfolk men också någon enstaka hantverkare/byggjobbare. Dagens lunch, inklusive salladsbuffé, måltidsdryck, bröd och kaffe, kostar 98 kronor. Min lunch var mycket prisvärd.
God lunch på EmPOURium!
Jag lovar inget, men visst bör mina framtida besök ske lite tätare än en gång/månad.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar