måndag 17 oktober 2016

Med fokus på ekologisk öl - test av 2 stycken svenska ekologisk Saison


Det har dykt upp många nya och bra svenska (och utländska) eko-öl de senaste året, inte minst i stilen Saison. Härom veckan hittade jag Brekeriets nya Organic Saison hos Systembolaget i PK-huset i Stockholm. Den finns numer även med i sökfunktionen på bolagets hemsida! Köpte samtidigt en flaska av en annan svensk Saison. Jens Skrubbes årligen återkommande projekt Södvik Säsong, som i år är brygd hos Eskilstuna Ölkultur och i år är den ekologisk.


Tidigare otestad

Gammal favorit - numer ekologisk!


Det är första gången jag testar Södvik 2016, Brekeriet nya Organic testade jag härodagen.

Skillnader; Södvik är lite ljusare i färgen och har lite mer skum. Brekeriet är initialt lite tyngre i doften, mera funk i näsa och även smakmässigt.
Flaskorna var jämlikt kylda, men likheterna i doft och smak förstärktes när bägge fick lite högre temperatur.

När jag tidigare år testat Södvik Säsong så har jag gillat den, men ingen höjdare. Brekeriet Saison har varit en favorit sedan jag testade den första gången 2012, och den är minst lika bra i eko-versionen. Årets version av Södvik står upp bra mot Brekeriet, men i slutändan så är det ändå Organic Saison som framstår som knapp segrare. Lite mer Farmhouse-känsla är den vinnande melodin i detta fall. Den flaskan är riktigt färsk dessutom - buteljerad september 2016, men då bäst före datumet är satt till år 2021 så finns ju chans att färskheten inte bara är till fördel. [Bäst före datum på Södvik?]



Andra bra eko-Saison - Coppersmith, Saison d'Etre, Rådanäs, Dupont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar