tisdag 9 februari 2016

Med fokus på ekologisk öl - första ekologiska ölen från Nils Oscar

Nils Oscars bryggeri förekommer mera sällan här på Alf Tycker Om Öl, vad beror det på? Överlag - med några få undantag - är jag måttligt förtjust i deras öl.

Men så på Nöjesguidens Ölmässa 2016 såg (höll på missa dem helt och hållet i Bishops-disken) jag att de hade en ekologisk lager på fat och det ville jag givetvis testa.

Första intrycket - doften - gav det lätt chockartade resultatet DYNGA (gödsel). Visserligen väldigt återhållsam doft, men ändå tillräckligt påtaglig. Jag vågade mig ändå på ett smakprov - smaken var faktiskt rätt ok. Men bakom disken förekom en febril verksamhet - killen som serverade mig testade nämligen också fatet. Snart övergick verksamheten till stängning av det fatet - om jag uppfattade saken rätt berodde troligtvis bristerna i doft/smak på dåligt rengjord fatkran (diskmedel uppfattade jag).
Jag fick ett nytt smakprov nu ur flaska istället och det gav ett avsevärt bättre resultat - både doft- och smakmässigt.

En låg alkoholhalt (4.2%) och lageröl skapar ju inga stora förväntningar på en doft- och smakrik öl - men det var den! På intet sätt den godaste ölen jag någonsin druckit - inte ens den godaste eko-ölen, men jag blev mycket positivt överraskad.

Nils Oscar har ju sedan tidigare en hel del ekologiska spritprodukter, men detta är deras första ekologiska öl - men fler är tydligen på väg.


Finns nu hos välsorterade restauranger och kommer till Systembolaget den 1/3-2016, där den kommer kosta 19.90 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar