måndag 22 februari 2016

Alf testar Ölglass - Barrel Aged Beer från Spiegelau

Den österikiska glastillverkaren Spiegelau fortsätter att pumpa ut nya specialglas i samarbete med hantverksbryggerier - denna gång är det bland andra Great Divide och Cigar City som stått för ölexpertisen.

Ett provsmakningsglas specifikt för Barrel Aged (fatlagrad) öl.

Specifikationer;
Producent; Spiegelau
Mått:
  • Vikt; 205gr
  • Höjd; 16 cm (17,5 cm anger Spiegelau)
  • Bredd; 9 cm
  • Normalvolym; 40 cl
  • Maxvolym;  51 cl

Det är återigen ett snyggt designat glas i klassiskt snitt, den kupformade kroppen står på en en låg fot med en bred bottenplatta.

Jag valde att testa det med 2 olika öl (över 2 dagar), först ut - Bourbon County Stout från Goose Island - årgången är 2012.




Under söndagen tog jag med mig glaset ut på föreningens uteplats - dags för lite utesittarbira. Då fick det bli Old Guardian Oak Smoked Odd Year release 2013 från Stone Brewing i glaset.



I bägge fallen så smakar ölen mycket bra, men det beror nog på grundölen minst lika mycket som själva glaset. Men glaset är snyggt och användarvänligt. Huruvida glaset funkar att dricka annan - ej fatlagrad - öl i återstår att se, men det borde inte vara några problem - primärt så passar nog"stora och starka" öl bäst.

Detta glas är ett varuprov som jag fått via Sejdelshopen, där glaset säljs för 89 kr.

2 kommentarer:

  1. Hallå där!
    Har du hört något om huruvida Mikkeller kommer att öppna upp något nytt i Stockholm?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyvärr inget svar på den miljonkronors-frågan. Med tanke på hur pass bra det gick (så vitt jag vet?) för den ursprungliga krogen, så borde det finnas utrymme för den i alla fall.

      Radera