måndag 7 maj 2012

Vertikalprovning av Bigfoot

Jag har planerat att köra min första egna vertikalprovning av 4 generationer Sierra Nevada Bigfoot, men när Wicked Wine i fredags bjöd in till en motsvarande på Ölbaren i NK Saluhall så kunde jag inte motstå frestelsen att testa där. Fyra prover - en av vardera årgång - för 100 spänn;
Seriös snubbe - Mattias från Wicked Wine fotar!
Jag började bakifrån med 2009 och gick genom 2010 utan att märka någon påtaglig skillnad, men när jag doftar på 2011 så blir jag misstänksam - försöker de testa mig - för det här kan inte vara en Bigfoot, eller? Smaken säger samma sak, antingen så skojar Mattias med mig eller också är det en dålig flaska.
Tydligen är det fler än jag som reagerat och därför öppnas omedelbart en ny flaska och ordningen är återställd - Puuuuuh!
Min första provsmakning av 2012 gör att jag uppfattar den första riktiga skillnaden, den är helt ok men den är lite "färsk" (helt naturligt).
Kommer nog inte välja att göra en 4G-Vertikalare själv nu, hemma kör jag nog 09 mot 12 bara.

Väljer efter detta att återigen provköra Sierra Nevadas Harvest Northern Hemisphere 2011;




Den smakar som senast, inte dålig men inte heller någon höjdare.
Då Mattias vill avvakta något innan han öppnar den sista flaskan Hoptimum så testkör jag Mohawk OAT IPA;
Liten smakar mer!
 

Riktigt god!

Oat IPAn har en härligt frisk bärig doft som också följer in i munnen med en del tillägg av frukt, riktigt god!


Men nu var vill tillräckligt många för att det skulle kunna tänkas att öppna Sierra Nevadas Hopimum 2011, som då var en härlig humlebomb;
Fortfarande en höjdare!

Det blev "lite" mer att dricka än vad jag initialt tänkt mig, men det är så svårt att stå emot alla frestelser som WW lockar med - trots att både kyl och garderob dignar av god öl!

Stort tack till grabbarna bakom baren och till Joel och Gonzo på min sida baren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar