tisdag 8 maj 2012

Recension #16 - Bigfoot 2012


Som jag "lovade" i gårdagens jubileumsinlägg så blir det en Bigfoot-recension idag!

BRYGGERI; Sierra Nevada 
ÖL; Bigfoot
TYP; Barley Wine
IBU; 90
NATIONALITET; USA
ALKOHOL; 9,6%
ÅRGÅNG; 2012
FÖRPACKNING; 350ml Flaska
PRIS; 29,90 kronor (85,43 kr/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Station, Stockholm
TESTDATUM; 2012-05-07

GLAS ; Browerij de Molen Sniffer 40cl

Upphällning pågår!


Färdig att drickas!
DOFT  
Lätt igenkänd på sin väldoft, malt och mycket humle mixas med lite bärig kladdsötma.
(9 av 10)

Härlig skumkrona!


UTSEENDE  
Jag vet inte vad det är med Barley Wine – men jag tycker denna stil är den klart vackrast ölen! Bigfoots klara mörkröda färgen, det mjukvita småbubbliga skummet ger mig absolut lyckorus.  
(5 av 5)
VACKERT! (synd bara att fotografen syns)

Ljuvligt!
SMAK  
Jag har druckit ”färsk” Bigfoot tidigare utan att reflektera över ”brister”, men här blir det rätt påtagligt (jag har väl utvecklats i mina preferenser). Visst den är fortfarande god, mycket god till och med – men jag tror mig veta att den kommer smaka än bättre om någon månad/er och sen fortsätta att utvecklas i min ölgarderob.  Cascade-humlen har en framträdande roll i smaken, och det gillar jag alltid.  Här finns en viss sötma som tar ut en del av den annars så framträdande citrus-beskan. 
(6 av 10)

MUNKÄNSLA  
Också här märks ungdomligheten av, fyller inte munhålan på samma sätt som jag är van vid, men är ju ändå klart godkänd.
(3 av 5)

SAMMANFATTNING  
En färsk Bigfoot är aldrig fel, en Bigfoot som legat ett tag är bättre och en Bigfoot som lagrats några år är gudomlig. Jag återkommer i sommar med möjlig revidering.
(12 av 20)

GENOMSNITTSBETYG (Poängsumma/50= X, X/5=Snittbetyg);
(3,3 av 5)


2 kommentarer:

  1. Nu blir jag förvånad Roger. Nog trodde jag, med tanke på hur denna öl pryder din sida, att du skulle ge den käre Bigfoot ett högre betyg? Även om den är ung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hålla med att sifferbetyget blev lite oväntat lågt, kanske är lite för snål betygsättning vad gäller smaken och sammanfattningen. Men så vill jag ju lämna lite utrymme för den att växa.....

      Radera