måndag 21 maj 2012

Recension #17 - 6 st Parkbänksbiror

Parkbänksbira - en recension för alla 6 burkar!

Jag tänker inte ödsla med vare sig mer tid eller utrymme genom att lägga ner kraft på att skriva en recension/bira, det är de helt enkelt inte värda! Därför blir den en kortfattad sammanfattning.
Ölen testades under 2 dagar i följande ordning;
Crocodile Lager 5,2% 50cl Burk - 10,90 kronor
Mariestads Export 5,3% 50cl Burk - 15,40 kronor
Stockholm Festival 5,3% 50cl Burk - 10,60 kronor

Norrlands Guld Export 5,3% 50cl Burk - 12,90 kronor
Femkommatvåan (Åbro) 5,2% 50cl Burk - 10,40 kronor
Sofiero Original 5,2% 50cl Burk - 10,40 kronor

2 olika sorters glas användes;
Pripps Fat Export 40cl
Duka Ölglas 40cl



















Duka-glaset använde jag ganska flitigt "förr i tiden", nu har det stått och samlat damm ganska länge, det lär dröja innan jag använder det igen - för det funkade inge bra! Därför har Pripps-glaset (som jag aldrig använt tidigare) använts till 5 av 6 öl.

Utseende; Börjar med det positiva - alla ölen skummar helt OK. Men skummet är genomgående tomt och karraktärs- och smaklöst, försvinner tämligen omgående. Alla är ljust gula, utom en - Sofiero som är ändå ljusare, blekt gul.
Doft; Crocodile Lager har en rätt angenäm "söt" doft, Mariestad och Stockholm Festival har bägge två en direkt obehaglig doft, resterande är "anonyma".
Smak; Genomgående väldigt lite beska, en del metall och bröd - men också en del frisk citrus.
Munkänsla; Faktiskt så har Sofiero en hyfsat bra känsla här, men i övrigt så är det väldigt tunt. Någon känns avslagen, någon med för mycket kolsyra.
Sammanfattning; Det går inte att förneka att jag hade starkt förutfattade meningar om samtliga biror innan jag startade testet, generellt vill jag nog påstå att ingen direkt har gjort mig besviken utan snarare bekräftat att jag "trodde" rätt. Det är överlag "lättdrucket, det tar inte emot någonstans på vägen från burken över mina smaklökar och ner genom matstrupen - de är i mitt tycke ointressanta.
Största överraskningen är utan tvekan Crocodile Lager - som jag minns som en vad jag tyckte då (för länge länge sen) var en blaskig lager, nu ändå är den som klarar sig bäst i testet.
BÄST I TEST!


Betygssammanställning;
Crocodile Lager - betyg; 1,5/5
Sofiero Original - betyg; 1,3/5
Femkommatvåan (Åbro) - betyg; 1,2/5
Norrlands Guld Export - betyg; 0,9/5
Stockholm Festival - betyg; 0,8/5
Mariestads Export - betyg; 0,8/5

Mariestad Export kommer sist i testet, delvis beroende på att den är avsevärt mycket DYRARE än övriga - men också beroende på en mycket obehaglig doft, den var på intet sätt "diskret"!
Sämst i Klassen!
Jag förstår fortfarande inte hur dessa öl kan sälja i så extrema mängder, särskilt inte Mariestad - som är så pass mycket "dyrare" än de övriga. Om jag absolut önskar något billigt, ljust och lättdrucket i ölsammanhang så skulle jag alla dagar i veckan välja till exempel Bitburger, som visserligen är lite dyrare (literpris - eller YPK (YrselPerKrona) som det också kallas), men 12 spänna för en bra flask-lager, det är inte fy skam.
Det finns rätt många "goda" ljusa lager-öl på bolaget, våga testa något annat än bara dessa svenska blaskiga industrilagers!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar