måndag 25 januari 2016

Alf testar Ölglas - sejdeln Refresh från Spiegelau


Jag hade sett den på bilder i min bloggarkollega Hopmaestros instagram-flöde - det såg riktigt snygg ut och han gav det klart godkänt betyg. Så när Sejdelshopen efterfrågade bloggare som ville recensera ölglas, så föreslog jag en annan bloggare - och anmälde givetvis själv intresse för just denna sejdel (samtidigt som jag köpte några nya glas.....).

SPECIFIKATIONER
Namn; Sejdel Refresh
TillverkareSpiegelau
Mått;
  • höjd - 19 cm
  • diameter - 13 cm
  • vikt - 850 gr (min våg angav 856 gr)
  • maxvolym - 62cl
  • normalvolym - 50cl

Även om det inte framgår tydligt på mina bilder så är det ett estetiskt mycket tilltalande glas - även om de grova fogarna stör lite grand. Det är överlag ett "grovt" glas, inget som jag kommer sitta och finsippa ur (inte tokhalsa heller för den delen). Den rejäla vikten gör att handtaget kommer väl till pass, mycket greppvänligt. En snygg detalj i designen är proppellervirveln i botten.
Titta djupt ner i glaset

Botten upp!

Jag använder mig mera sällan av sejdlar i samband med konsumtion av öl, delvis beroende på att jag är mer måttligt förtjust i den öltyp (lager) som primärt passar bäst att dricka ur denna typ av glas.
Detta glas förändrar inte min ståndpunkt - det förbättrar vare sig doft eller smakupplevelse i egentlig mening. Men det har snygg design och är ändamålsenligt funktionellt.
Vid detta tillfälle så fyllde jag glaset med en ekologisk Spitzenpilsner från Riedenburger Brauhaus vid namn Martha Krieger. Halvlitersflaska som fyller glaset med hjälp av en fingertjock skumkrona.
Underljus

Detta glas var ett varuprov - det kostar 199 kronor att köpa på Sejdelshopen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar