tisdag 7 april 2015

Alf läser en bok - Two Pints

Roddy Doyle är en av mina absoluta favoritförfattare - och jag kom i kontakt med hans verk mer eller mindre av en slump. Efter att ha sett en trailer (på bio!) för filmen "The Commitments" så lyckades jag övertala min kusin (som sett samma trailer, men var rätt skeptisk) att den filmen skulle vi givetvis se. Filmen bygger på en bok med samma titel skriven av just Roddy Doyle, den första i en serie av tre i Barrytown-trilogin. Jag läste böckerna och såg filmerna (alla tre) och förälskade mig i hans mustiga språk, där humor och svårmod går hand i hand, många härliga karaktärer.
Sedan dess har jag följt hans karriär - till och med letat upp några äldre verk - bland annat en pjäs och några barnböcker.

Nu senast har han lagt upp en hel del smakprov ur en av hans senaste verk - Two Pints -  på Facebook. Även om det inte handlar så mycket om öl, så har den ett återkommande öltema.

Två - troligtvis äldre - irländska gentlemen träffas regelbundet på puben i Dublin. Över många pints med Guinness så diskuterar de händelser både på nära håll och mer avlägset, fruar/barn/barnbarn omtalas mer än en gång,  likaså nyligen avlidna kändisar - och huruvida Gaddafi jobbar som lokalvårdare på Dublins flygplats. Det lockar mig till skratt flera gånger - men också till viss eftertänksamhet. En tunn bok som i korta essä-liknande kapitel funkar både som toalett- och bardisklitteratur.
En bok som jag varmt rekommenderar att ni alla läser. Jag hoppas snart också komma över ett exemplar av Two more pints.

2 andra mycket läsvärda böcker från Roddy Doyle (det mesta av honom är bra);
A Star called Henry - del 1 i en trilogi om Henry Star.
Rory & Ita - en biografi över hans föräldrar.

För den som letar efter böcker som är än mer renodlat kopplat till den ädlaste av drycker så kan jag rekommendera ett besök på bloggen/webshoppen Beer and Beyond.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar