måndag 13 mars 2017

Tågresa, brunch och utesittarbira - på en solig vårvinterlördag!


Spitfire är ju av mina gamla ungdomssynder, som trots allt fortfarande köps in och inte bara av sentimentala skäl. Men numer så är den lite svårtillgänglig då den rasat ut ur standardsortimentet och endast går att beställa i flak om tjugofyra burkar. Även om jag gillar den så är ju öl ändå färskvara....

Men nu fanns en särskild anledning till att jag ville ha tag på minst en Spitfire, jag köpte in ett nytt bryggeriglas med Shepherd Neame-loggan på häromveckan. Jag har i och för sig ett glas från dem sedan tidigare, men detta är designat lite annorlunda än det "gamla".

Nya glaset

Men via weben blev jag varse att det fanns ett stort antal burkar i en (1) Systembolagsbutik i Stockholmsområdet, dock inte i mitt absoluta närområde. Jag ringde butiken för att säkerställa att web-saldot stämde också i verkligheten. Inte nog med att det stämde, de hade fått en ny leverans in på lagret av denna öl - som tydligen ingår i deras butikssortiment.

Så i lördagens soliga vårvinterväder gav jag mig ut på en pendeltågsresa tur och retur Solna-Rotebro-Solna. Nu innebär inte denna resa att halva dagen går åt, pendeltåget tar lite drygt tjugo minuter enkel resa. Jag kör mer än gärna efter devisen "Want Beer, Will Travel!". Tågresan gick utan problem, likaså premiärbesöket i butiken i Rotebro.


På vägen hem funderade jag om jag skulle åka vidare direkt till mitt nästa dagsmål eller hem och lämna av de fyra burkarna som fick följa med från Rotebro. Tidsmässigt funkade det bättre så, ställde dessutom in en burk i kylen.
Sen bar det iväg igen, nu för att käka lunch på Frick & Son. Hade tänkt att avlägga ett After Work-besök där redan under fredagen, men som tur var kollade ju upp deras öppentider och insåg då att de bara hade öppen mellan 11-13.30 på vardagar. Visserligen slutar jag hyfsat tidigt på fredagar, men inte fullt så tidigt.....
Anledningen till detta är givetvis att det ännu inte har någon serveringstillstånd för alkoholhaltiga drycker över 3.5% abv, när det tillståndet är klart så kommer öppentiderna att justeras.

Men på lördagar har de öppet mellan 12.00 och 16.00, när jag väl anlände till Birger Jarlsgatan 112 så var klockan strax efter ett.
Primärt var jag inställd på att testa en ny öl som dök upp i deras Facebook-flöde tidigare i veckan. Manu är en folkölssuris med en hel del mango i både doft och smak. Bryggd hos Fricks studiekamrat Arvid på Tempel Brygghus.

Men lunch måste givetvis inmundigas också, även om det lockade med Musslor och fries, så valde jag ändå deras Brunchburgare. Jag var lite osäker på huruvida en suris skulle funka som måltidsdryck till en burgare - men Manu funkar alldeles utmärkt och ruskigt god är den dessutom!

Första tuggan!
Jag är ju rätt bortskämd av mina tidigare burgar-upplevelser hos Frick, denna lyckas inte fullt ut tillfredsställa mina smaklökar. Enligt innehållsförteckningen så ska det finnas sidfläsk med - men det som dominerar smakbilden är det stekta ägget, inget fel i det. Fläsket finns där men hamnar i skymundan. Fortfarande en klart godkänd burgare, men inte någon fullpoängare.

Väl hemma igen så var det dags för årspremiär på uteplatsen, det var ju trots allt åtta plusgrader, klarblå himmel och strålande solsken! Det nya glaset och den numer lagom svala Spitfire-burken fick följa med mig ut. Mitt bord stod dock i ett skuggigt parti, men jag lyckades flytta bordet in i en del av gräsmattan som var solbelyst.

Det blev en del bra foton.

Solisarna kom väl till användning


Härlig skumkrona!



Hur skiljer sig då det nya glaset från det gamla? Logg-designen har förändrats lite, bland annat så har slogan-texten "Bottle of Brittain" försvunnit från glaset, vilket ju passar rätt bra när jag har en burk! Glaset har fått en lite smalare midja och lite rundare överkropp. Men annars är det mesta sig likt, det funkar utmärkt att dricka burk-Spitfire också ur detta glas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar