onsdag 29 mars 2017

Alf besöker - SM i Hembryggning 2017

C-hallen, dryg halvtimme innan start!
Jag anlände till Solnahallen i god tid innan (till skillnad från för två år sedan), då var det tomt utanför. Men de släppte in folk genom spärren efter uppvisad biljett. Vi fick dock inte tillträde till de två stora hallarna och utställarmontrarna före klockan 12.00.

Men jag fick mitt program och mitt provarglas.

Årets glas
Jag satt i fiket en trappa upp började pricka för i programbladet (som jag "tappade" bort i vimlet ganska snart!), dels kända namn men också öl som såg intressanta ut. Klassindelningen hade ändrats sen sist jag var här (tydligen rätt vanligt vad jag förstått). I programmet så fanns 300 öl registrerade, men jag såg minst en monter som stod helt tom under den tiden jag cirkulerade.
När väl grindarna öppnades var fiket välfyllt med ivrigt väntande besökare, jag skyndade initialt rätt långsamt och tog en rekognoseringsrunda i de två välfyllda hallarna. Lite annorlunda uppställning denna gång jämfört med 2015. Fler montrar i hall A/B och lite färre i hall C.
Redan under denna första runda så stötte jag på denna kille, han var inte särskilt pratsam. Påminner lite grand om ett av Hannibal Lecters offer.
Picklad i Kombucha
Men ganska snart fick ett första stalltips - från en av volontärerna i röda västar (Angry Short Man Brewery deltod inte själva tävlingen), "Hejsan svejsan" var enligt honom en av årets höjdare.
Så när jag väl svängde förbi Mexican-montern (där jag sedan tidigare känner igen Viktor) så kunde jag inte motstå frestelsen att testa deras NEIPA, den var mycket god - en bra start på dagen!


Det glada hembryggargängen hbg2 med Victoria Shulga i spetsen hade med en Top Gear-öl också i år, jag testade Fathead tidigt under eftermiddagen och gillade den också, en väldigt väl humlad modern lager som vann en välförtjänt bronspeng!
Är James May = Fathead?

Kapten Klirrs hembrygder har jag testat tidigare, några mycket trevliga julöl för några år sedan. Detta var dock första gången jag stött på honom i detta sammanhang. Dock är han ju vanligt förekommande på andra stora festivaler, då han jobbar i den "riktiga" branschen.
Hans rököl var också den en mycket trevlig bekantskap, lagom rökig för min del.

Under Adelsö Ölfestival 2016 så stötte jag på en mycket sympatisk herre i hembryggar-delen av den festivalen (som även kommer att finnas med 2017, mer om det kommer snart).

Brorsons Öl.....
Matthias Brorson brygger under namnet Bröl, och i somras testade jag bland annat han Hallon Wit med stor glädje. Återseendet i lördags blev minst sagt lika lyckat. Bröl vann dessutom en guldmedalj i folkets val, men det var för Ingefärs Witt (som jag inte testade).
Alf tycker om Hallon!
Det fans flera spännande hallon-öl med i år, och jag är ju överlag väldigt förtjust i öl kryddad med det gudomliga bäret.

En Blonde hallonöl! Även denna samarbetsöl var mycket god!


Två översiktsbilder;
Hall A/B
Hall C
Jag har ju genom åren lärt känna igen några återkommande personer i hembryggarkretsar, Joakim Gustafsson är alltid kul att träffa.
Snygg kran hos Beyond Brewing
Nu hade han syster med sig, och en Milkshake IPA med mycket Mango i - den vann en välförtjänt bronsmedalj!
Jag lyckades inte fånga syster på bild, men Joakim fastnade.


Flera bra öl som får hedersomnämnande från mig;
Blackie - kaffestout hos Daniöl
Munkjävlarna sprang jag på under en konstutställning med ölkoppling i gamla stan i juni 2016.
Nog tvåa på min övergripande lista över de öl jag testade.
Deras Quadrupel var också den riktigt bra och vann medalj, men Alf tycker om blondiner!

Freja med Joel i bakgrunden
Joel Ölamatören var tillbaka med Freja nu i NEIPA-tappning, han vann silver i folkets val - trots att han inte fick min röst......


Några fler lull-lull--bilder.
Stormtrupp övervakar SM

Personlig spottkopp
En trevlig Dark Mild av Dr Malz
Jag testade och gillade en av ölen från en av de stora vinnarna i årets SM, Dr Malz.


Åter till det groteska huvudet i kombucha-burken. Den kranen visade sig innehålla en läckert kryddad kombucha-Sour Ale från Fat Guinea Pig Brewery, den tillsammans med Hallon Wit från Bröl blev mina två stora favoriter under lördagen.



Kul att så många (utsålt vad jag förstår) besökare hittade till årets SM-tävling, trots hård evenemangskonkurrens med stor festival och ölvecka i Göteborg, och dessutom invigningen av Mikkeller Bar Stockholm samma dag!

Redan när jag var på SM i Solnahallen 2015 så la jag märke till ett mycket viktigt inslag i folkhavet, utbildad första hjälpen-personal som cirkulerar i lokalerna för att kunna hjälpa till vid behov. Jag såg inte något akututryckning, men det är tryggt att veta att de finns där om det skulle hända något!



Här finns samtliga vinnare - både i domar- och folkets val-tävlingen. Jag testade aldrig den slutliga SM-vinnar-ölen SKRAPAN Export av Michael Mackiewicz.
Domarmotivering löd:
Denna brygd balanserar själv utan köl.
På vatten från Dortmundsk pöl.
Smakerna är många, både korta och långa.
Detta blir Åbros nästa bästa öl.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar