måndag 20 mars 2017

Alf testar - NZ Craft Pies hos Folk & Friends

Under Stockholm Beer & Whisky Festival i höstas så hade Nordic Kiwi Brewing med sig en specialare med koppling till deras hemvist, pajer är tydligen mycket populära i Nya Zeeland. Med hjälp av landsmannen Tom så krängde de pajer i sin festivalmonter. Då testade jag en Chili Stout Pie, lagom het för min del. I pajerna ingår ofta också öl från NKB som en ingrediens. Sedan dess har jag varken sett eller hört något om dem.

När jag första gången besökte Folk & Friends, i slutet av förra året, så var min enda egentliga missnöjesyttring det något spartanska menyn. Nu har Alli, Viktor och Chewie slutit avtal NZ Craft Pies för att kunna servera deras pajer.
I lördags, den 18/3, så var det premiär, jag var givetvis där!

Premiärmenyn

Chicken & Bacon Porter Pie

Innehållsförteckning

Jag valde Chutney med persika och mango!
Cacao-porter från Malmö Brewing fick agera måltidsdryck initialt.

Portern hann ta slut innan pajen, och jag ville ha något ljust att avsluta med. De hade ingen folkis från Nordic Kiwi hemma, så det fick bli en engelsk folkis med humle från NZ istället.
South Island Pale från Saltaire.


Den gamla skolan

Avslutade lunchen med en fatöl från Brewing Költur, en blommig farmhouse saison, inte helt stilsäker, men frisk avslutare.

Dessa hantverkspajer är ett klart uppsving jämfört med tidigare meny, fem stycken olika alternativ idag varav en vegetarisk, dessutom stort utbud av olika såser. Den chutney jag valde till var kanongod. Chili-avocadon som side-dish funkar också den! Dessa pajer kommer att finnas som ett fast inslag i Folk & Friends meny, något som förstärker min vilja till återbesök.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar