måndag 6 mars 2017

Alf testar - Aecht Schlenkerla gånger två



Alf testar tysk öl, det sker inte allt för ofta i bloggen och inte särskilt ofta ens ute i verkligheten. Rököl är dessutom en stil som generellt sätt passar mig mindre bra.

Men en gammal forumkamrat och blogg-följare kontaktade mig och frågade om jag kunde tänka mig att testa Aecht Schlenkerlas Urbock från Brauerei Heller som ligger i den klassiska ölstaden Bamberg. Han skulle ge mig en flaska (han har inga kopplingar vare sig till importör eller bryggeri) om jag skrev någon om den på bloggen. Micke tycker nämligen att det skrivs allt för lite om öl från just detta bryggeri (hans favorit). Jag tackar ju sällan nej till gratis, även om det just denna öl inte kanske passar mina smaklökar mer än nödvändigt.

Trots att Akkurat har sina klassiska Franken-veckor så träffades vi över en öl på Bishops Hornsgatan och en flaska bytte ägare.
Paralell-öl

Standarversionen från bryggeriet - en Märzen - har ju länge funnits på bolaget, men försvann plötsligt för en tid sedan ur standardsortimentet. Men frånvaron blev inte långvarig och för någon månad sen smet den in i sortimentet igen. Jag köpte och testade Märzen då, och tyckte då precis som tidigare att det är en ok rököl.
Inför provningen av Urbocken så inhandlades även en flaska av Märzen för att ha som jämförelse i samband med detta test.

Fakta om ölen;
Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen
ABV; 5.1%
IBU; 30


Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock
ABV; 6.5%
IBU; 40

Bägge är förpackade i 500ml mörk glasflaska.

Bishops finger-glasen

Bryggeriglas (bild lånad från hemsida)
Enligt bryggeriet så ska ölen avnjutas kylskåpskall och deras bryggeriglas är ett typ pint-glas, med rundad ände (ratebeer anger stor glassejdel  eller en så kallad Stein i keramik som alternativ), jag väljer mina bryggeriglas med Bishops Finger-logga!? Utseendemässigt tycker jag att det finns en del likheter (bortsett från loggan). Jag borde kanske ha kört i provsmakningsglas - men efterklokhet har jag inget för nu.

UTSEENDE; Bägge två är mörk brunröda, med viss genomlysning. Smutsvitt skum, Märzen-skummet försvinner tämligen omgående, medan bock-skummet står sig väl.

DOFT; Ingen större skillnad, tydlig läderton hos bägge. Hade nog förväntat mig en tydligare rökighet i bocken.

SMAK; Också här blir jag lite fundersam, väldigt snarlika smaker. Hade det varit ett blindtest så är det tveksamt huruvida jag kunnat skilja dem åt med säkerhet.

MUNKÄNSLA; Lite mer karaktär på bocken, alkoholen skjuter på lite mer. Men snarlik beska (låg) och kolsyrenivå.

SAMMANFATTING; Skillnaden på en Urbock och en Märzen borde väl märkas mer än så här, eller? Men Märzen funkar lite bättre än den brukar för min del, den växer i sällskap av storebror.
Chevre-chaud med surkål, saltgurka och ölkorv.
Jag är ju på inte sätt någon älskare av stilen, men denna klassiska rököl funkar ändå bra, särskilt när jag äter lite god ost, surkål, saltgurka, rödbeta, valnötter och ölkorv till.




Jag försöker vara "open-minded" vad gäller öl och stilar som jag generellt inte tycker om, det bästa sättet att lära sig att uppskatta något är att våga testa!

Stort tack till Micke för flaskan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar