tisdag 23 september 2014

SBWF2014 - Mina nya bekantskaper

Det finns en hel del - för min del - nytt och spännande, både i öl-, bryggeri och importörväg.

Det finns en hel del spännande nykomlingar (?) från Storbritannien i årets lista, här är de jag siktar in mig på först och främst.

Bryggeri (Utställare) - ÖL

Marble Brewery (Wicked Wine) - har med ett Specialöl, 3 stycken IPA och en Choklad-Porter. Jag har hört/läst bra saker om detta Manchester-baserade bryggeri, och är mycket nyfiken på vad de har att bjuda på.
Hos Wicked wine finns ju sedan tidigare britterna Camden Town, Meantime och Ridgway.
Clown Shoes och Founders är ju två amerikanska nyheter i Wicked-kollektivet som absolut inte får missas.

Keltek Brewery (A.S.T. Wine) - Keltek testade jag för första gången häromveckan, KING var en ok Bitter som gav mersmak för detta Keltiska Cornwall-bryggeri.
Anarchy Brew Co är ett bryggeri som jag ännu så länge inte testat något av, knappt ens hört talas om. Men är jag vid A.S.T.-montern så finns risk att också åtminstone Citra Star kommer att avsmakas.

Dykes Brewery - är visserligen ett svenskt bryggeri, men far och son är britter i grunden och brygger företrädesvis öl av brittisk typ. 5 öl finns på festivalen - Bitter, Steamer, IPA, Brown Ale och Stout - alla med rätt beskedlig abv.

Beer Studio (Cask Sweden) - återigen en till Sverige invandrad britt som brygger spännande öl. Några av Darren Packmans öl har jag testat redan, men de gav ju mersmak, men jag saknar några titlar i den listan som nu ligger på SBWFs hemsida.
Beavertown - figurerar ju i också de i Cask Swedens monter. Jag har testat men vill testa mer.
Brew By Number - också testad av mig, men mer önskas!

Brains (Brewery International) - från Wales, testade någon av deras öl förra året och vill gärna testa mer.
Buxton Brewery - förekommer frekvent på fat på Man in the Moon, några provsmakningar har gett blodad tand hos mig.

Shepherd Neame (Galatea) - det ska finnas mer än "bara" Bishops Finger och Spitfir, på flaska kommer bland annat Brilliant Ale, Christmas Ale, Whitstable Bay - både Blonde Lager och Organic Ale. Därtill IPA och Double Stout från Classic Collection-serien.
Logsdon Farmhouse Ales - ekologisk öl från USA, bägge de som finns i Galatea-montern är tidigare testade, men jag smakar gärna igen!
I Galatea/Craftbeer.se-montern kommer ju gamla favoriter som Summerwine och Thornbridge att figurera,.

Holy Grale - en ny importör som har en spännande brittisk ölportfölj.

By the horns (London Calling/Spendrups) - testade jag på Växjö ölfestival tidigare i år (då hos annan utställare). Gillade dem då, och chans finns att utbudet i övrigt i denna monter också kommer att kunna tilltala min brittiska öl-ådra!

Badger/Hall & Woodhouse (New Brews Sweden AB) - en ungdomsfavorit som tidigare funnits hos Wicked Wine. New Brew har flera spännande britter med sig, jag räknar med att testa några.

Några nya som inte är britter, men som ändå är spännande.


Birra del Borgo (Beer Enthusiast) - BE har ju en del bra britter i sortiment men mest spännande i årets uppställning tycker jag ändå denna italienare är. Jag har i och för sig testat My Antonia - men den räknas ju nästan inte.


Beercat (Elixir Wine) - Spansk microbryggeri som dyker upp för första gången i Sverige. Måste givetvis testas.
Muskoka - bara namnet i sig låter ju lockande. Kanadensare som inte glatt den Svenska marknaden tidigare, tack till Elixir Wine.

Mycket av denna info har jag hämtat från Ölsvammels lista, för en mer komplett förteckning - följ länken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar