onsdag 24 september 2014

Med fokus på ekologisk öl - systembolaget




"Hur kan systembolaget öka intresset bland konsumenterna för ekologisk öl?" 


Häromdagen - onsdagen den 17 september 2014 - så var det så dags för skribent-gruppen att samlas på Amarillo Research & Consulting, företaget som fått uppdraget av Systembolaget att leda fokusgrupperna. Det blev en rätt liten grupp bestående av Tobias Göth från 99btls och Johan Lenner från Portersteken, men det visade sig vara en rätt lagom storlek tycker jag. Vi är bekanta med varandra sen tidigare, därför var det rätt lätt att få igång en bra diskussion under ledning av Erika från Amarilo.
Diskussionen började med att vi skribenter fick berätta lite om oss själva, dels om vårt bloggande men också om vår ekologiska konsumtion i stort. Det framgick rätt klart att alla tre är hyfsat väl medvetna om vilka fördelar som kan finnas i ekologiska produkter, och att det var just detta som drev oss till att eftersöka dem, i alla fall vad gäller "vanliga" - ej alkoholrelaterade livsmedel.

Men när det kommer till alkoholen i allmänhet och öl i synnerhet så blir det mer komplicerat. Men inte på grund av ovilja - utan snarare att vi genomgående är av den synpunkten att de ekologiska produkter som nu finns i ölsortimentet inte står upp särskilt väl smakmässigt mot sina konventionellt producerade typ/stil-släktingar.
Jag är den i gruppen som oftast (dock inte särskilt regelbundet) köper ekologisk öl, de övriga två mer sällan.

Sen var det dags att ta tag i själv uppdraget mer konkret - 3 stycken blädderblocksblad med varsin rubrik skulle vi tre - genom att gemensamt "brainstorma" - fylla med förslag och idéer på vad som skulle kunna öka intresset.

1. Drivkrafter - Barriärer som försvårar
  • Konsumenternas ökade medvetenhet - Priset på produkten (som påverkas av priset på råvaran)
  • Föregångare kan få marknadsfördelar - Tillgänglighet, det saknas produkter av bra kvalitet
  • Intresse för lokal & småskaligt - Smaken motsvarar inte liknande konventionella produkter. 
  • Innehållsförteckning - Tillgång till bra ekologiska råvaror 
2. Vad kan vi ölbloggare/skribenter göra?
  • Skriva (mer) om ekologisk öl 
  • Testa ekologisk öl, blindtesta 
  • Anordna tema-provningar med vänner
  • Råvarorna - malten och humlen, varför är det skillnad - är det skillnad?
 3. Vad kan systembolaget göra?
  • Tema-provningar - både för allmänhet och skribenter
  • Offertspecificera mera ekologisk öl
  • Bättre exponering i butiker
  • Bättre exponering på webben
En tanke som vi var rörande överens om var att den ekologiska ölen skulle behöva en riktig "storsäljare", en produkt som skulle kunna agera lok och dra fram de övriga ekoprodukterna - en ekologisk Dales Pale Ale. Men gärna i en ursprunglig form av en ljus lager, gärna producerad av en av de stora (svenska) bryggar-drakarna. För att få igång ett rejält och mer långvarigt intresse för ekologisk öl behöver vi definitivt få med den breda majoriteten av svenska öldrickarna - det vill säga de som företrädesvis dricker industrilager.
Vi pratade även om varför svenska bryggerier använder ordet Organic i produktnamnet snarare än ekologiskt, men det kan nog vara att man siktar in sig på export också.

Övriga fokusgrupper består bland annat av representanter för producenter och konsumenter - plus anställda inom systembolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar