tisdag 26 mars 2013

Sortimentsprovning med AMKA på Debaser Slussen - del 1

Genom mitt medlemskap i Skandinaviska Ölskribenters förening så fick jag mitt livs första officiella inbjudan till en sortimentsprovning (som nog i och för sig var "öppen för alla") - arrangerad av importören/distributören AMKA.
Jag har varit på 2 liknande evenemang tidigare (ej AMKA) - men då mer eller mindre oinbjuden.
AMKA har en ganska liten öl-katalog, men där finns flera riktigt intressanta bryggerier - varav några som jag redan testat. Train Station Brewery har jag vid flera tillfällen skrivit om och recenserat i denna blogg och då det inte fanns några nyheter från dem valde jag att inte återtesta vare sig The Hopy One eller Off the Rails.

Jag startade eftermiddagen - klockan halv 3 - med en Engelsk Bitter från Hook Norton - Old Hooky. Det blev en mycket bra start och en av dagens mest positiva överraskningar. Fortsatte på den engelska bryggeri-sidan med en Tribute Ale från St Austell, en ok öl med en låg ABV.

I änden av den långa bardisken fanns ett stort utbud av flaskor från ett bryggeri som jag inte alls kände igen, där stod även en sympatisk representant för det finska bryggeriet - Malmgård. Där testade jag nu tre finska öl på raken, 2 av dem var mer än ok. Började med Dinkel, en blekgul ale som lämnar en hel del frukt i både nästa och mun. Följde upp den med en Belge och det var nog den öl som överraskade mig allra mest och allt var bara positivt! En mycket trevlig Belgisk Ale.
Den tredje ölen var från samma bryggeri-koncern, men det står Huvila på etiketten, deras Brown Ale var en av dagens minst bra öl - en allt för blaskig brown ale som till stora delar vaskades av mig.
Valde därför att återvända till den trygga brittiska hamnen - i form av en Admiral Ale "I see ships" och Proper Job (Powerfully hoped) IPA - bägge från St Austell. Den först av en ok ale som inte gör ont någonstans, men IPAn var tämligen anonym - inte alls särskilt kraftfullt humlad. ja, jag vet att jag inte ska jämföra en brittisk IPA med humlebomberna från andra sidan Atlanten - men den här var tunn även i jämförelse med de flesta brittiska ales. Då dök det upp en kvinna vid bardisken som jag tyckte mig känna igen - även om vi aldrig tidigare träffats i verkligheten. Annica från Belgobaren och medlem av SÖF.
Jag gick återigen över till Hook Norton igen och testade deras IPA - Flagship och den var mycket trevligare. Åter tillbaka till St Austell och deras Vintage Ale - Smugglers - en Barley Wine-mix som var riktigt trevlig, men som kunde blivit än mer nice med 1% alkohol till.

I det läget kände jag att det var dags för mig att sätt mig ner en bit bort från baren och skriva några korta minnesanteckningar.

Väljer att klippa inlägget här - återkommer med resten i del 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar