lördag 23 mars 2013

RECENSION #92 - Stone Vertical Epic 12.12.12 Ale



Under Earth Hour passade jag på att att i mörkret testa ytterligare en “undergångs-öl”, denna gång från Stone Brewing. Jag valde att bara ta ett foto – för att ”spara energi”, därför ser layouten lite annorlunda ut på denna recension.



BRYGGERI; Stone Brewing
ÖL; Vertical Epic 12.12.12
TYP; Belgian Strong Ale
NATIONALITET; USA
BATCH;
BÄST FÖRE; 2015
IBU; (hög)
ALKOHOL; 9%
FÖRPACKNING; Flaska
VOLYM; 65cl
PRIS; 97,40 (149,80 kronor/liter)
INKÖPSSTÄLLE; Systembolaget, Norra Stationsgatan
INKÖPSDATUM; 2013-03-01
TESTDATUM; 2013-03-23

GLAS; de Molen, funkar alldeles utmärkt.


Några levande ljus och en pann-LED-lampa.


DOFT Luktar extremt mycket jul, jag drar nästan omedelbart liknelse till Underlig Jul. Kryddig väldoft med kanel och kardemumma.
(9 av 10)

UTSEENDE Inte helt lätt att avgöra i mörkret men jag skulle nog påstå att den är nattsvart, med en mörkt beigefärgat skum som är luftigt men ändå står sig hyfsat väl.
(4 av 5)

SMAK Också här finns det tunga kryddor, se doften och lägg till lite saffran så får du en ljuvligt god öl – som får mig att glömma mörkret för en stund.
(9 av 10)


MUNKÄNSLA Fylligt som en kletig klump av varm tjära, med en perfekt dos av beska och eftersmak.
(5 av 5)

SAMMANFATTNING Jorden gick inte under, men med denna flaskan i handen skulle jordens undergång kännas tämligen ok.
(18 av 20)

GENOMSNITTSBETYG; 45 av 50
(4,5 av 5)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar